
Eskarilaisten kanssa päätin testata tunnetaitoharjoitusten
yhdistämistä Laupias samarialainen –kertomuksen kerrontaan kuten Erilaista
ussaa! –materiaalin osallisuuden polussa. Aikaa oli käytettävissä n. 45
minuuttia ja tarkoituksena oli tehdä yksi tunnetaitoharjoitus sekä kertoa
kertomus ja ihmetellä kertomuksen tapahtumiin liittyviä tunteita.
Olimme lasten kanssa jo ennestään tuttuja ja ennen
työskentelyn alkua he kurkistelivat kiinnostuneena laatikkoani, jossa
kertomustavarat olivat. ”Miksi sä olet täällä?”, ”Mitä siellä on?” ”Mitä me
tehdään?”

”Joo, ne ovat tunteita. Ja täällä laatikossa on kertomus.
Mutta leikitään ensin näillä tunteilla”. Teimme korttien avulla tunnetaitoharjoituksen nimeltä Liikkuvat tunteet, jossa
harjoitellaan tunnistamaan tunteisiin liittyviä kasvonilmeitä, pohditaan missä
tilanteissa voisi tuntua samalta kuin kyseisessä tunnekortissa sekä
harjoitellaan ilmaisemaan tunteita omalla keholla.
Lapset heittäytyivät täysin rinnoin ilmaisemaan iloa,
hämmästystä, surua, pelkoa, inhoa, vihaa ja taas iloa. Mielikuvituksen avulla
piirin keskelle loihdittu susi sai muutaman oppilaan syöksymään luokan nurkkaan
kiljuen karkuun. Opettaja toppuutteli oppilaita ja minä toppuuttelin opettajaa.
”Annetaan lasten eläytyä ja rauhoitutaan kohta yhdessä”
Kokoontuminen jälleen piirin istumaan ja laatikon esille
ottaminen sai oppilaat rauhoittumaan ja suuntaamaan kiinnostuksensa laatikkoon.
Ilmapiiri oli selvästi jännittyneen kiinnostunut: Mitä laatikossa oikein on?
Erilaista ussaa! –kerronta on muokattu Godly Play –kerronnasta,
jossa keskeisenä elementtinä on ihmettely. Nostelin siis ensin
kertomustavarat yksitellen laatikosta lattialle ja ihmettelimme yhdessä niitä.”Mikähän tämä on? Se on aika iso ja aika ruskea.” Nostin
ruskean kankaan lattialle ja silittelin sitä sileäksi. ”Se voisi olla suklaata!
Tai se voi olla piparkakku!” ”Tai se voi olla autiomaa!” Oppilaat keksivät.
”Niin, se voisi olla suklaa tai piparkakku tai autiomaa. Katsotaanpa mitä muuta täällä on”. Näin yhdessä ihmetellen kävimme läpi kaikki laatikossa
olevat esineet. Eskarilaisten kanssa mukavaa on erityisesti se, että heille ei
ole vielä muodostunut ajatusta, että opettajalla on yksi ainoa oikea vastaus
jonka hän haluaa kuulla. Mielikuvitus laukkasi ja ideat lentelivät tavaroita
ihmetellessä.
Kun kertomuksen kulissit oli näin rakennettu, kertomus
saattoi alkaa. Hiljaisuudesta. Kerroin kertomuksen esineiden avulla hyvin niukoilla
lauseilla, kuten Godly Play –kerronnassa on tapana. Lapset kuuntelivat hiljaa.
Kun kertomus oli kerrottu, ryhdyttiin taas ihmettelemään.
”Oliko kertomuksessa jokin kohta josta sinä pidit?” ”Oliko siinä jokin kohta jonka olisit halunnut
muuttaa?” Kaikki halukkaat saivat kertoa.
Tämän jälkeen otimme tunnekortit taas esiin ja ryhdyimme
miettimään miltä kertomuksen henkilöistä mahtoi tuntua eri tilanteissa ja mitä
he mahtoivat ajatella. Rakensin uudestaan muutamia kohtauksia ja kävimme läpi
niissä esiintyvien ihmisten ajatuksia ja tunteita. Lapset osasivat hyvin
eläytyä henkilöiden asemaan. Yksi lapsista oli erityisen taitava huomaamaan
tunteiden ja ajatusten välisiä yhteyksiä. ”Se oli surullinen koska siihen
toiseen sattui mutta se oli myös vähän iloinen kun se saattoi auttaa”.
Teki mieli hihkua että hienoa, kylläpä sinä olet taitava!
Mutta sanoin vain: ”niin, joskus voi olla surullinen ja iloinen yhtä aikaa.”
Kerronnan ideana on, että jokaisen lapsen ajatuksia vahvistetaan myönteisesti.
Tällöin on tärkeää pidättäytyä arvottavista kommenteista, myös positiivisista.
Se, että lapsen ajatus kuullaan ja se hyväksytään yhteiseen tilaan, on jo
itsessään lasta vahvistava palaute. Se myös laajentaa yhteisen tilan
tervetulleeksi kaikkien oppilaiden ajatuksille, ei vain niiden, jotka
onnistuvat vastaamaan opettajan ajattelua ja arvomaailmaa renosoiden.
Arvottamisen välttäminen on usein helpotus myös opettajalle:
on mahdollisuus asettua avoimin mielin vuorovaikutukseen lasten kanssa ja
ihmetellä heidän erityisyyttään. Kun lapsi, jonka kertoja tietää pelkäävän
monia asioita, julistaa ”minä en pelkää mitään”, voi olla lohdullista huomata
miten se pieni hetki, jolloin kertoja katsoo häntä silmiin ja toistaa ”ahaa,
sinä et pelkää mitään”, voi olla lapselle tärkeä.
Oppilaat alkoivat muutaman kohtauksen jälkeen liikkua hieman
levottomasti, joten päätin päättää työskentelyn. Aikakin alkoi olla täynnä.
Nostelin esineet huolellisesti ja hellästi takaisin kultaiseen laatikkoon. Jos
meillä olisi ollut enemmän aikaa lapset olisivat voineet vielä leikkiä
esineillä ja olisimme voineet tehdä luovan työskentelyn kertomuksen pohjalta.
Tällä kertaan näin oli hyvä ja oppilaat lähtivät hypellen jatkamaan päivän
muita puuhia.
Ohjeet kerrontahetken toteuttamiseen löytyvät Erilaista ussaa! -hankkeen verkkosivuilta 17.9.2015 alkaen. Materiaalin käytöstä on tarjolla myös maksuton koulutus julkaisutilaisuuden yhteydessä 17.9.2015.
Essi Ikonen
Erilaista ussaa! -hankkeen koordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti