
Saila Poulter (KT) toimii uskonnondidaktiikan yliopistonlehtorina
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Häntä kiinnostaa
katsomusopetuksen tehtävät yleissivistävässä koulussa, interkulttuurinen
kasvatus, jälkikoloniaalinen teoria sekä kasvatuksen ideologiset ja filosofiset
kysymykset. Poulter on julkaissut näistä aiheista useita kansainvälisiä ja kotimaisia artikkeleita.
Turvallinen tila (safe place) on metafora, joka kuvaa
sellaista oppimisen ilmapiiriä, jossa jokainen oppilas kokee pystyvänsä
ilmaisemaan näkemyksiään avoimesti ja ilman pelkoa naurunalaiseksi tai
kiusatuksi joutumisesta. Erityisen tärkeää sallivan ja hyväksyvän ilmapiirin
ajatus on silloin, kun oppilaan näkemykset poikkeavat merkittävästi muiden
oppilaiden tai opettajan näkemyksistä.
Turvallisen tilan käsite tulee
sosiaalityön tutkimuksesta, ja sitä on alettu soveltaa myös kansalaiskasvatuksen,
kulttuurien välisen kasvatuksen sekä uskonto- ja katsomusopetuksen
tutkimuksessa. Turvallisen ilmapiirin luomiseksi voidaan soveltaa yleisiä
ajatuksia kunnioittamisesta, suvaitsevaisuudesta ja inklusiivisesta
oppimisesta. Perusperiaatteena on demokratian ja julkisen, kaikille avoimen
keskustelukulttuurin vaaliminen, johon liityy esimerkiksi asiallinen
kielenkäyttö ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen. On olemassa erityisiä
periaatteita ja menetelmiä, joiden avulla luokkahuoneesta voidaan tehdä
oppilaalle turvallinen tila oppia.
Erityisen tärkeäksi turvallisen katsomusopetuksen tilan rakentumisessa nousee opettajan rooli. Opettajan tulisi olla saliva ja avoin, oppilaan kannustava tukija, joka luo yhteiset keskustelun säännöt ja sietää katsomusten välisiä jännitteitä. Jotta katsomustunnista voisi lapsen ja nuoren yksilöllisessä kokemuksessa muodostua turvallinen paikka olla oma itsensä, tulla hyväksytyksi ehdoitta omine traditioineen, ajatuksineen ja arvoineen, vaatii se opettajalta tietoisuutta ja herkkyyttä omien toimintatapojen suhteen. Ennen muuta opettajalta edellytetään rohkeutta katsoa pedagogiikan vaikutuksia erityisesti erilaisiin vähemmistökatsomusryhmiin kuuluvien oppilaiden näkökulmista.
Erityisen tärkeäksi turvallisen katsomusopetuksen tilan rakentumisessa nousee opettajan rooli. Opettajan tulisi olla saliva ja avoin, oppilaan kannustava tukija, joka luo yhteiset keskustelun säännöt ja sietää katsomusten välisiä jännitteitä. Jotta katsomustunnista voisi lapsen ja nuoren yksilöllisessä kokemuksessa muodostua turvallinen paikka olla oma itsensä, tulla hyväksytyksi ehdoitta omine traditioineen, ajatuksineen ja arvoineen, vaatii se opettajalta tietoisuutta ja herkkyyttä omien toimintatapojen suhteen. Ennen muuta opettajalta edellytetään rohkeutta katsoa pedagogiikan vaikutuksia erityisesti erilaisiin vähemmistökatsomusryhmiin kuuluvien oppilaiden näkökulmista.

Suomalaisen integroidun katsomusopetuksen
kokemuksia tutkitaan parhaillaan; erityisen tärkeäksi turvallista tilaa määrittäväksi
tekijäksi näyttäisi nousevan opettajan roolin lisäksi se, miten jokainen
oppilas sitoutuu kunnioittamaan luokkatovereitaan sekä oma asenne, eli miten luokkatoveri
osoittaa olevansa kiinnostunut toisen oppilaan esittämistä näkökulmista, miten osallistuva
luokka on ja millaiset keskustelutaidot oppilailla on.
Kaikkeen pedagogiikkaan sisältyy myös riskejä;
turvalliseksi tarkoitettu tila voi muodostua vastakohdakseen jonkun oppilaan
kokemusmaailmassa, mikäli opettaja ei ole tietoinen uskontoihin ja katsomuksiin
liittyvistä valtasuhteista ja näkymättömistä hierarkioista, joiden kautta tullaan
tuottaneeksi yksilöitä keskenään hyvin eriarvoisiin asemiin. Turvallisen tilan
rakentumiseen ei tule suhtautua automaationa eikä kritiikittömästi, sillä
oppilaan kokemus oppitunnista ei rakennu pelkästään sen varaan, mitä sanotaan,
vaan myös niihin hienovaraisiin viesteihin, joita välitetään nonverbaalisesti
tai vaikkapa edustetun tiedonkäsityksen kautta.
Vallitsevan tai enemmistön
näkemysten tunnistaminen yhtä lailla arvosidonnaisiksi ja latautuneiksi
näkökulmiksi on avainroolissa silloin, kun pohditaan oppimisen rakentumista
yhdenvertaiseksi kaikkien oppilaiden kannalta. Toisaalta turvallisen tilan
tavoittelu ei tule johtaa jännitteiden välttämiseen tai näkökulmien
latistamiseen: vastakkainasettelu ja konflikti voivat olla kriittisesti
tarkastellen hyvin hedelmällisiä oppimistilanteita.
Olennaista on teroittaa,
että eri mieltä voi olla rakentavasti ja ihmisten sijaan näkökulmat voivat
asettua toistensa kanssa poikkiteloin – ja ristiriitojen kanssa voi elää! Tulee
myös tiedostaa, että perinteinen luokkahuone ei ole ainut eikä toivottava
oppimisympäristö, jolloin on pohdittava, millainen mentaalisesti turvallinen
oppimisympäristö rakentuu silloin, kun lähdetään vaikkapa vierailulle itselle
vieraaseen pyhään tilaan.
Lue lisää:
Jackson, R. 2014. Signposts
- Policy and practice for teaching about religions and non-religious world
views in intercultural education. Council of Europe.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti