maanantai 16. maaliskuuta 2020

Etätehtävävinkkejä kootusti sisältöalueesta maailmanuskonnot


Tähän blogiin ideoita etäopetustehtäviksi oppilaille maailmanuskontoihin liittyen.

Alakoulu

1) Ramadan
Ohjeet erillisessä blogikirjoituksessa: 

https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-ramadan-alakoulu.html

2) Tutustuminen pyhiin paikkoihinEtsi tietoa seuraavista pyhistä paikoista. Selvitä jokaisesta ainakin seuraavat asiat.
a) Missä maassa paikka sijaitsee?
b) Minkä uskonnon pyhä paikka on?
c) Miksi paikka on tärkeä tälle uskonnolle?
  • Mekka
  • Lourdes
  • Länsimuuri=Itkumuuri
  • Pietarinkirkko
  • Athos

Valitse yksi kohteista ja etsi siitä tarkemmin tietoa. Valitse toinen vaihtoehdoista:

a) matkaopaslehtinen: Tee joko käsin tai koneella turisteille opas kohteestasi. Lisää siihen kuvia ja kerro perustiedot. Muista kirjoittaa omin sanoin, älä kopioi mitään suoraan netistä tai kirjasta. 

b) postikortti: Tee joko käsin tai koneella postikortti, jonka toisella puolella on kuva paikasta ja toiselle puolelle kirjoitat omin sanoin viestin henkilöltä, joka on paikassa vieraillut. Muista sisällyttää viestiin tietoja pyhästä paikasta. 

 Opettajalle: Kaikki paikat liittyvät juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin, koska 3.-6. -luokkien opetussuunnitelmassa on vain nämä uskonnot mainittu.



3) Virtuaalivierailu moskeijaan
Tutustu nettisivuun https://www.thinglink.com/scene/1051440300058214402?fbclid=IwAR0kF-npX2RDoXi0io_AoDS-tkES29XpaWQUJrWHsC2ZxPLXDPUa2Ox_RnU
Tutki jokainen pallukka.
Tehtävät:
a) Mikä asia oli sinulle mielenkiintoisin moskeijassa?
b) Mainitse yksi uusi asia, jonka opit moskeijasta.
c) Mikä jäi mietityttämään? Mistä olisit halunnut saada lisää tietoa?

4) Uskonnot ja ruoka -tehtävä
Erillinen blogipostaus:
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/uskonnot-katsomukset-ja-ruoka.html


Yläkoulu

1) Kuka uskonnon henkilö olen?https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-arvausleikki-uskontoon.html

2) Ramadan
Ohjeet blogissa: 
https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-ramadan-ylakoulu.html

3) Tutustuminen pyhiin paikkoihin

Etsi tietoa seuraavista pyhistä paikoista. Selvitä jokaisesta ainakin seuraavat asiat:

a) Missä maassa paikka sijaitsee?
b) Minkä uskonnon pyhä paikka on?
c) Miksi paikka on tärkeä tälle uskonnolle?
  • Mekka
  • Länsimuuri=Itkumuuri
  • Amritsar
  • Lhasa
  • Varanasi
  • Bodhgaya
  • Medina
  • Karbala
  • Uluru
  • Ise
  • Via dolorosa
Valitse yksi kohteista ja etsi siitä tarkemmin tietoa. Valitse toinen vaihtoehdoista:

a) matkaopaslehtinen: Tee joko käsin tai koneella turisteille opas kohteestasi. Lisää siihen kuvia ja kerro perustiedot. Muista kirjoittaa omin sanoin, älä kopioi mitään suoraan netistä tai kirjasta. 
b) postikortti: Tee joko käsin tai koneella postikortti, jonka toisella puolella on kuva paikasta ja toiselle puolelle kirjoitat omin sanoin viestin henkilöltä, joka on paikassa vieraillut. Muista sisällyttää viestiin tietoja pyhästä paikasta. 

 Opettajalle: 
- Ylöspäin eriyttäminen: Voit vaatia kiitettävään suoritukseen paneutumista myös kyseisen uskonnon pyhiinvaelluskulttuuriin)
- Tämän tehtävän saa helposti muutettua myös kirkkohistorialliseksi tehtäväksi valitsemalla paikkakunniksi esimerkiksi: Jerusalem, Rooma, Konstantinopoli, Wittenberg, Augsburg ja ohjeistamalla oppilaat keskittymään kristinuskon historiaan.


4) Virtuaalivierailu moskeijaan
Tutustu nettisivuun https://www.thinglink.com/scene/1051440300058214402?fbclid=IwAR0kF-npX2RDoXi0io_AoDS-tkES29XpaWQUJrWHsC2ZxPLXDPUa2Ox_RnU
Tutki jokainen pallukka.
Tehtävät:
a) Mikä asia oli sinulle mielenkiintoisin moskeijassa?
b) Mainitse yksi uusi asia, jonka opit moskeijasta.
c) Mikä jäi mietityttämään? Mistä olisit halunnut saada lisää tietoa?

5) Uskonnot ja ruoka -tehtävä
Erillinen blogipostaus:
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/uskonnot-katsomukset-ja-ruoka.html

Lukio

UE1

Jerusalem on pyhä kaupunki sekä juutalaisille, kristityille että muslimeille.



Katso alustuksesi video:  https://www.youtube.com/watch?v=LlmLPjNZaN8 ja pohdi itseksesi:
- Mitä uskonnollista symboliikkaa tunnistat?
- Voiko mielestäsi videosta päätellä kuvaajan katsomuksellista vakaumusta? Miksi?
- Mitä videon ilmaisu (musiikki, kuvakulmat, kohteet jne.) herättävät sinussa?
- Kuvittele itsesi videon kuvaajaksi. Viihdytkö paikassa? Miltä tuntuu? Mitä ajatuksia herättää?



Selvitä Jerusalemin uskonnollinen merkitys näiden juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin näkökulmasta. Paneudu sekä historiaan, että nykypäivän pyhiinvaelluskäytäntöihin. Kirjoita matkakertomus, jossa matkailija vierailee Jerusalemin uskonnollisissa kohteissa. Lisää mukaan kuvia mahdollisuuksien mukaan. Kirjaa ylös lähteet, joita käytät. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti