Kaipaatko pedagogisia vinkkejä ystävänpäivälle? Hyödynnä maksutonta Dialogitaitaja-materiaalia
oppilaiden itsetuntemuksen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen
edistämiseen! Maksuttomaan verkosta ladattavaan materiaaliin kuuluu
asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita, valmiita tehtäviä sekä
monipuolinen liitemateriaali. Tässä blogipostauksessa saat muutaman
vinkin materiaalin käyttöön.
1.Kehitetään itsetuntemusta - ystävyydessä kaksi ihmistä kohtaa
Seuraavat työskentelyt ohjaavat oppilaita pohtimaan, millaisia he ovat itse persoonina. Olemme dialogisen työskentelyn helmiä lähtökohtana muiden ja ystävien kanssa toimimiseen koulussa ja vapaa-ajalla.
kaikki ihmisinä erilaisia ja ainutlaatuisia ja reagoimme tilanteisiin eri tavalla. Hyvä itsetuntemus on pohja sille, miten kykenemme vuorovaikutukseen toisten kanssa ja tarvittaessa pohtimaan ja kehittämään omaa toimintaamme. Oppilaiden kanssa voi pohtia vaikka seuraavia kysymyksiä:
kaikki ihmisinä erilaisia ja ainutlaatuisia ja reagoimme tilanteisiin eri tavalla. Hyvä itsetuntemus on pohja sille, miten kykenemme vuorovaikutukseen toisten kanssa ja tarvittaessa pohtimaan ja kehittämään omaa toimintaamme. Oppilaiden kanssa voi pohtia vaikka seuraavia kysymyksiä:
Millainen olet esimerkiksi kohdatessasi uuden tilanteen? Innostutko heti, vai tarvitsetko ensin pienen tuumaustauon?
Itsenäisesti täytettävässä monisteessa pohditaan ja askarrellaan omia
temperamenttipiirteitä, tärkeitä asioita (sydämet) ja unelmia (pilvet).
Lisäksi piirretään oma kuva ja tarkastellaan omaa perhettä, kotimaata ja
uskontoa/katsomusta.
- Mitä sinulla on tapana tehdä omassa arjessasi?
- Mitä syöt mieluiten aamulla, tai mitä teet kun olet iloinen/surullinen?
- Ovatko omat tapasi erilaisia tai samanlaisia kuin luokkakaverillasi?
Tarkemmat työskentelyohjeet ja -pohjat
2. Harjoitellaan dialogia ja kohtaamista - ystävänä voi kehittyä
Dialogitaitaja-materiaalissa on erilaisia tehtäviä,
joiden avulla voitte käydä läpi sekä harjoitella tunne- ja
vuorovaikutustaitoja. Dialogitaidoissa kun on lopulta pitkälti kyse
näistä taidoista. Eri taidot, kuten esimerkiksi kuuntelu ja ilmaisu on
palasteltu timanteiksi siten, että jokaisesta tehtävästä voi kerätä tuon
tehtävän avulla harjoiteltua taitoa, timanttia (ilmaisen, kuuntelen,
harkitsen, tunnistan jne).
Halutessa voitte askarrella tai värittää materiaalista valmista aarrearkkua, johon omia timantteja voi kerätä. Materiaaleja voit hyödyntää myös eri oppiaineissa. Timanteista voi tehdä erilaisia laskutoimituksia matematiikassa tai loihtia omia erilaisia timantteja kuvataiteen tunnilla. Katsomusaineiden tunneilla voit yhdistää dialogikortit ja ristiriitojen ratkaisuun tarkoitetun materiaalin esimerkiksi etiikan opetukseen.
Halutessa voitte askarrella tai värittää materiaalista valmista aarrearkkua, johon omia timantteja voi kerätä. Materiaaleja voit hyödyntää myös eri oppiaineissa. Timanteista voi tehdä erilaisia laskutoimituksia matematiikassa tai loihtia omia erilaisia timantteja kuvataiteen tunnilla. Katsomusaineiden tunneilla voit yhdistää dialogikortit ja ristiriitojen ratkaisuun tarkoitetun materiaalin esimerkiksi etiikan opetukseen.
Tehtävien teemoja:
- Dialogitaidot tutuksi - Tunne- ja vuorovaikutustaitojen (timanttien) läpikäynti
- Kehollinen viestintä
- Eläytyvä kuuntelu
- Kertominen ja kuuntelu
- Omien reaktioiden tunnistaminen ja rohkaiseva kysyminen (Vau, Hmm, Oijoi)
- Liitemateriaalit (aarrearkku, timantit, helmet)
Isommillekin oppilaille soveltuvia työskentelyä:
- Mitä tuli kirjoitettua? Kirjallisen viestinnän haasteet (video)
- Auts! Hups! Häh? -kortit ristiriitatilanteisiin (videot)
- Tienviitat ristiriitatilanteiden ratkaisuun
- Keskustelu dialogikorteilla (Auts! Hups! Häh?)
Koko Dialogitaitaja-materiaali (taustatieto, tehtävät, videot)
Tulosta koko materiaali maksutta
Hyvää ystävänpäivää! Toivottaa,
Mari Huotari, uskonnonopetus.fi-kouluttaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti