Turun viime viikon tapahtumat puhuttavat koko Suomessa. Tapahtumista
keskustellaan väistämättä myös koulussa oppitunneilla sekä oppilaiden
kesken kasvokkain ja sosiaalisessa mediassa. Vaikeista aiheista ja
tunteista keskustelemista ei pitäisi välttää, vaan ohjata lapsia ja
nuoria rakentavan dialogin käymiseen.
"Dialogissa on olennaista osata ilmaista omia ajatuksiaan siten, että ei hyökkää, arvostele tai tuomitse muita." Dialogitaitaja 2017
Mitään
aihetta ei tarvitse varoa, kun pyrkimys on aidosti ymmärtää ja
kunnioittaa toista. Dialogitaidot ja kyky viestiä toisille niin
kasvokkain kuin sosiaalisessa mediassa ovat keskeinen arjen taito ja osa
laaja-alaista osaamista. Turun tapahtumien herättämät keskustelut
antavat hyvän pohjan keskustelulle siitä, miten voimme edistää
rakentavaa dialogia osallistuessamme someviestintään eri tilanteissa ja
rooleissa. Dialogitaitajamateriaalissamme on paljon tehtäviä dialogitaitojen edistämiseen ja materiaalit voi tulostaa verkosta maksutta opetuskäyttöön. Seuraavat harjoitteet sopivat katsomusopetuksen lisäksi myös
moniin muihin oppiaineisiin.
Tehtävä: Mitä tuli kirjoitettua?
Kirjallinenkin
vuoropuhelu on dialogia, jossa ilmaistaan itseään, mutta missä tulisi pyrkiä ymmärtämään myös toista. Sosiaalisessa mediassa olemme keskittyneitä kertomaan ehkä helposti enemmän itsestämme ja omista ajatuksistamme, kuin kuuntelemaan mitä toinen todella haluaa tai yrittää sanoa. Koska kirjallisesta
viestinnästä puuttuu kehon kieli, kirjoittajan on mietittävä, miten
itseään ilmaisee kirjallisesti, ettei tule ymmärretyksi väärin. Ja miten ymmärtää toista, kun kasvoja ei näe.
Työskentely
Katsokaa yhdessä Dialogitaitajan lyhyt video (yllä) nuoresta, joka istuu sohvalla ja saa viestejä puhelimeensa. Keskustelkaa yhdessä siitä, mitä viestittelyssä tapahtui ja missä kohtaa kirjallisen viestittelyn aloittanut henkilö ilmaisi itseään hyökkäävästi.
- Miksi hän ilmaisi itseään niin?
- Miten hän mielestäsi toimi?
Pohtikaa pienryhmissä tai pareittain
- Mitä voisi kysyä viestin lähettäneeltä saadakseen selville, mitä hän oikeasti haluaa viestittää?
- Miten kirjoittaja olisi voinut ilmaista itseään saadakseen viestinsä paremmin perille?
- Mitä emojeja viestin lähettänyt olisi voinut hyödyntää kirjallisen viestinsä tukena?
Yhteinen koonti
Käydään yhdessä läpi ryhmien pohdinnat. Pohdintoja voi koota taululle, isolle paperille tai sähköiseen pilvipalveluun, jonka koet helpoimmaksi. (esim. answergarden tai todaysmeet.com)
Jatkotyöskentely A
Keksikää ryhmissä viestiketjuja, joissa toinen tulkitsee viestin eri tavalla, kuin mitä lähettäjä on tarkoittanut ja pahoittaa mielensä. Kirjoittakaa sitten viestiketju uudestaan niin, että väärinkäsitystä ei synny.
Voitte myös vaihtaa väärinkäsitettyjä viestiketjuja ryhmien välillä siten, että toinen ryhmä tekee uudelleenkirjoittamisen. Tai samaa viestiketjua voi kirjoittaa uudelleen myös useampi ryhmä ja eri versiot voidaan koota samalle paperille tai dokumenttiin pilvessä, jolloin huomataan, miten eri tavalla tulkitsemme ja viestitämme asioita.
Tulosta Tehtävä PDF -muodossa: Mitä tuli kirjoitettua?
Tulosta Tehtävä PDF -muodossa: Mitä tuli kirjoitettua?
Jatkotyöskentely B: Rakentava dialogi
Miten
ilmaista omia mielipiteitä sosiaalisessa mediassa toista osapuolta
kunnioittaen? Dialogissa voi välillä myös tarkoittamatta joutua
tilanteeseen, jossa tulee loukanneeksi toista. Harjoitelkaa
Dialogikorttien ja Tienviittojen avulla kunnioittavan
kysymyksen muotoilua ja ristiriitatilanteissa väärinymmärryksien purkua.
Kun luet sosiaalisessa mediassa viestejä tai kirjoitat niitä itse ja mietit, voisiko tässä kysymyksessä olla hieman rakentavampi, voit hyödyntää kunnioittavan kysymyksen muotoilussa oheisen kuvan kysymyksiä.
Kirjoittakaa loukkaavia lauseita tai kysymyksiä ja muotoilkaa niistä yhdessä rakentavia.
Linkkivinkkejä
Rakentavampia dialogeja toivottaen meille kaikille
uskonnonopetus.fi -kouluttajat Mari Huotari ja Salla Vainio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti