Tässä kirjoitussarjassa julkaistaan kirjoituksia dialogisuudesta ja dialogitaidoista sekä työskentelyvinkkejä näiden edistämiseksi opetuksessa.
Joululoma oli monelle meille ystävien ja sukulaisten kohtaamisen aikaa. Kohtaamiset voivat olla
monenlaisia: väsyttäviä, hämmentäviä, vihastuttavia, virkistäviä, voimauttavia, hauskoja. Kaikenlaiset kohtaamiset kuuluvat elämään. Usein hämmentävät kohtaamiset kutsuvat meitä kohtaamaan myös oman itsemme.
Mieleemme jäävät kuitenkin erityisesti sellaiset kohtaamiset,
joista lähdemme virkistyneenä, iloisena ja voimaantuneena. Tällainen kohtaaminen
voi tapahtua lenkillä naapurin kanssa, ystävällisenä hymynä kaupan kassalta tai
puhelinsoittona, joka piristää mielen.
Voimaannuttavassa kohtaamisessa on elementtejä arvostavasta dialogista: tulen nähdyksi, tulen kuulluksi, minua arvostetaan ja minä riitän tällaisena. Dialogi on myös tasa-arvoista: kuuntelen, kyselen, olen kiinnostunut ja kommentoin.
Voimaannuttavassa kohtaamisessa on elementtejä arvostavasta dialogista: tulen nähdyksi, tulen kuulluksi, minua arvostetaan ja minä riitän tällaisena. Dialogi on myös tasa-arvoista: kuuntelen, kyselen, olen kiinnostunut ja kommentoin.
Dialogia ja voimaannuttavaa kohtaamista kannattaa vaalia
pitkin vuotta, sillä niistä hyötyvät dialogin molemmat osapuolet. Vaikkapa
onnistuneen opetuskokeilun jakaminen on tärkeää, sillä innostus ja ilo kasvaa
jaettaessa.
Jaan tässä erään dialogia ja kohtaamista tukevan harjoitteen, josta omat oppilaani sekä kouluttamani opettajat ovat pitäneet. Harjoitus taipuu moneen, ja kysymyksillä voi ohjata kohtaamisia erilaisten teemojen ympärille, kuten eettiseen pohdintaan tai henkilön vakaumuksen muodostumisen teemoihin. Alla esitetty on ”yleismalli”, josta voi muokata aina kulloiseenkin aihepiiriin sopivan.
Harjoitus:
Tarvikkeet: aikakauslehdistä leikattuja kuvia, eri ikäisiä
ihmisiä
Kesto: 20-30 min
- Jokainen oppilas valitsee pöydälle asetetuista kuvista yhden henkilön.
- Oppilas luo kuvan henkilölle identiteetin. Apuna voi käyttää seuraavia kysymyksiä:
- Mikä on henkilön nimi?
- Kuinka vanha hän on?
- Missä ja kenen kanssa hän asuu?
- Mistä asioita hänen päivänsä täyttyvät?
- Mistä asioita hän pitää?
- Keitä kuuluu hänen lähipiiriinsä?
- Mistä asioita hän tulee iloiseksi?
- Mistä asioista hän tulee surulliseksi?
- Millainen on hänen nykyinen elämäntilanteensa
- Mistä henkilö haaveilee?
- Jaetaan oppilaat 3-4 hengen ryhmiin. Jokainen oppilas esittelee oman henkilönsä
- Oppilaat vievät hahmot dialogiin keskenään, eli miettivät, miten henkilöt kohtaavat, mistä he juttelevat, kuinka he ovat tulleet paikalle jne.
- Toisessa vaiheessa mietitään, millainen voisi olla voimaannuttava kohtaaminen henkilöiden välillä. Millaisesta kohtaamisesta jokainen lähtisi hyvillä mielin ja voimaa arkeensa saaneena.
- Puretaan harjoitus yhdessä. Millaisia ajatuksia työskentely herätti? Mihin ihmiset perustivat ajatuksensa kuvan henkilöstä? Millaisia keskusteluja ryhmässä nousi?
Lue lisää dialogisuudesta:
Voimaannuttavia kohtaamisia sinun vuoteesi!
Raili Keränen-Pantsu
Agricolan uskonnonpedagoginen kouluttaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti