Uskonnolliset symbolit ja
embleemit julkisessa tilassa ovat tulleet haasteiksi postmodernille ja sekulaarille
yhteiskunnalle, joka toisaalta kunnioittaa yksilönoikeuksia ja -vapauksia,
mutta haluaa neutraalia ja puolueetonta julkista tilaa.
Eduskunnan
perustuslakivaliokunta linjasi keväällä 2014, että Suvivirsi on osa suomalaista
kulttuuriperintöä, eikä edes kovin uskonnollinen ja siksi sen laulamista Suomen
kouluissa ei tule kieltää. Sama asia tapahtui muutama vuosi sitten Euroopan
tasolla, nyt kirkkovuodessa hyvin ajankohtaiselle kristilliselle symbolille,
krusifiksille. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tulkitsi, että krusifiksit
italialaisten koululuokkien seinillä voidaan säilyttää, sillä krusifiksi on
passiivinen symboli. Tässä passiivisuus tarkoitti sitä, ettei ketään opettajaa
tai oppilasta vaadittu tekemään pienintäkään tervehdys- tai kunnioituselettä
krusifiksin edessä tai edes huomioimaan sen läsnäoloa koululuokassa.
Kantelu krusifikseistä luokan seinällä
Italiassa asuva,
suomalaissyntyinen Soile Lautsi kanteli Italian koululuokkien
krusifikseista Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Asiaa käsiteltiin siellä
kahdesti. Vuoden 2009 päätöksessä todettiin, ettei krusifikseja saanut olla italialaisten
koululuokkien seinillä ja vuoden 2011 päätöksen mukaan ne saivat olla siellä.
Prosessin aikana keskustelussa syntyi monia eli diskursseja ja krusifiksille
annettiin monenlaisia kulttuurisia merkityksiä, muun muassa se, että se on
demokraattisten arvojen symboli.
Erilaisia diskursseja - uskontodiskurssi
Krusifiksin uskontoon
liittyvistä tulkinnoista keskeisiä olivat uskonto-, uskonnonopetus- ja
valtionkirkkodiskurssi. Uskontodiskurssin krusifiksille antamat kulttuuriset
merkitykset vaihtelevat kristillistämisen ja inkvisition symboleista
uskonnollisiin ja katolista kirkkoa merkitseviin symboleihin. Vastakkaisia
merkityksiä tuotettiin myös toteamalla, että krusifiksi on ensisijaisesti uskonnollinen
symboli ja toisaalta taas, että krusifiksi ei sisällä uskonnollisia
konnotaatioita. Monissa argumenteissa todettiin, että krusifiksi on symboli,
jonka jokainen voi tulkita omalla tavallaan.
Erilaisia diskursseja – uskonnonopetusdiskurssi ja
valtionkirkkodiskurssi
Uskonnonopetusdiskurssissa
krusifiksin merkitykset jakautuivat selvästi voimakkaan ulkoisen symbolin
tulkintoihin, kuten siihen että krusifiksi on tiedostamatonta propagandaa ja
että se rajoittaa koululaisen vapautta uskoa tai olla uskomatta sekä
passiivisen symbolin tulkintoihin, kuten että sitä ei voi verrata
opetuspuheeseen tai uskonnolliseen toimintaan. Valtionkirkkodiskurssissa
krusifiksin merkitykset nähtiin hyvin yksipuolisina. Siinä argumentoitiin, että
krusifiksi lujittaa kirkon valtaa ja auktoriteettia ja että se on
valtionuskonnon poliittista kontrollia. Lisäksi krusifiksi julkisessa tilassa
nähtiin yhden uskonnon suosimisena ja yhteiskunnan olemisena katolisen kirkon
puolella.
Sekulaarit diskurssit
Sekulaarit tulkinnat taas
kiertyivät identiteetti-, laillisuus-,
ihmisoikeus-, demokratia- ja sekularismidiskurssien ympärille. Niissä
krusifiksi nimettiin Italian historian, kulttuurin ja identiteetin symboliksi
ja siviilielämän arvojen edustajaksi sekä vuosisataisen kansallisen perinteen
säilyttäjäksi. Krusifiksi valjastettiin kansallisen identiteetin pönkittäjäksi
maahanmuuttajia vastaan. Laillisuus-diskurssi osoitti, että eri tahoilla on eri
käsitys siitä mikä on Italian voimassa olevaa lainsäädäntöä. Mikäli
lainsäädäntö olisi ollut ajan tasalla eikä olisi sisältänyt keskenään
ristiriitaista normistoa, olisi tämä tapaus voitu ratkaista Italian sisäisenä
tapauksena.
Ihmisoikeus- ja demokratiadiskurssit
Ihmisoikeusdiskurssissa krusifiksille
annettuja merkityksiä leimasivat taas vastakkaiset argumentit. Krusifiksia
pidettiin yksilön vapauden rikkomisena ja sen katsottiin olevan vastoin
negatiivista uskonnonvapautta ja rajoittavan vanhempien oikeutta kasvattaa
lapsiaan vakaumuksensa mukaisesti.
Toisaalta krusifiksin
katsottiin symboloivan yhdenvertaisuuden, vapauden ja suvaitsevaisuuden
periaatteita eikä sen katsottu sulkevan ketään ulkopuolelle.
Demokratiadiskurssissa vedottiin enemmistön oikeuksiin toteamalla, että
krusifiksi edustaa enemmistön uskonnollista viitekehystä ja
on vanhempien enemmistön ja
koulun johtokunnan enemmistön demokraattisesti ilmaistu tahto.
Sekulaaridiskurssin ristiriidat
Vähemmistöjen oikeudet saatiin
mukaan kun Italian hallitus ilmoitti toisen käsittelyn perusteluissaan, että
Italia on ryhtynyt kouluissa ottamaan entistä paremmin huomioon
vähemmistöuskonnot. Sekularismidiskurssissa esitettiin niin ikään vastakkaisia
argumentteja. Krusifiksia pidettiin sekä sekularismin periaatteiden vastaisena
että Italian perustuslain sekulaarien arvojen symbolina.
On mukava leikkiä
ajatusleikkiä: Millaiseen ratkaisuun Euroopan ihmisoikeustuomioistuin olisi
päätynyt, jos krusifiksia olisi käsitelty yli miljardin ihmisen pyhimpien
arvojen ja tunteiden symbolina?
Kirjoitus perustuu TM, FM
Kaarina Lyhykäisen marraskuussa 2013 hyväksyttyyn pro gradu – tutkielmaan
”Kristillisen symboliikan kulttuuriset merkitykset. Tapaus Lautsi vs. Italian valtio”.
Tutkimus on tehty Helsingin yliopiston Maailman kulttuurien laitokselle ja se
on Suomen ensimmäinen Alue- ja kulttuurintutkimuksen Euroopan linjan
syventävien opintojen tutkielma.
Kaarina Lyhykäinen
Kasvatustoiminnan päällikkö,
Helsingin Ortodoksinen seurakunta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti