Koulussa kaikkien tulisi voida kokea itsensä hyväksytyksi
kokonaisena, oman taustansa ja vakaumuksensa kanssa. Elämän katsomuksellisen ulottuvuuden tiedostaminen ja huomioiminen on tässä keskeistä.Tänä lukuvuonna tarjoamme pedagogisia välineitä tämän tavoitteen toteuttamiseen.
Tehtävät sopivat uskonnon- ja elämäkatsomustiedon tuntien lisäksi eri aineiden keskustelu- ja tunnetaitoharjoituksiin.
Katsomuksiin liittyvät kysymykset herättävät monenlaisia tunteita ja
mielikuvia. Lisäksi niiden käsittelyyn voi liittyä epävarmuutta ja
hämmennystä. Miten niistä voi, saa tai pitäisi puhua? Miten katsomukset
saavat näkyä koulussa vai saavatko? Tuottavatko ne haasteita vai
rikastavatko oppimista?
Katsomustietoisuus on kykyä tiedostaa
katsomusten merkitys osana ihmisen elämää; identiteettiä, oppimista ja arvoja.
Katsomustietoisuuteen kuuluu myös katsomusten tuntemus, valmius dialogiin sekä
kyky reflektoida omia käsityksiään ja niiden vaikutusta omaan ajatteluun ja
toimintaan. Katsomustietoisuuden harjoittelu yhdessä auttaa kohtaamaan moninaisuutta ja antaa välineitä
puhua katsomuksellisista kysymyksistä.
Tapauskertomuksista katsomustietoisuutta
Uskallus -hankkeen tuottama tapauskeskustelumateriaali on loistava keskustelu- reflektiotyökalu, joka sopii niin luokkahuoneeseen kuin aikuisille. Lyhyet tapauskertomukset tarjoavat turvallisen mahdollisuuden eläytyä toisen kokemukseen sekä pohtia omaa suhtautumista toisen ja omaan katsomukseen. Niistä on myös helppo rakentaa silta tiedollisiin kysymyksiin ja opetussuunnitelman sisältöihin.
Materiaalissa on 11 autenttista tapauskertomusta sekä yksinkertaisuudessaan nerokas ja toimiva kysymyspatteristo: 

- Mitä tunteita sinulla herää tapauksesta?
- Mitä tunteita tapauksen henkilöllä on?
- Mitä haluaisitte kysyä henkilöiltä?
Lisäksi jokaiseen tapauksen yhteydessä on myös juuri tähän tapaukseen liittyviä kysymyksiä, jotka johdattavat oppilaita pohtimaan osallisuutta tukevia ratkaisuja tapauksiin.
Tapauskertomusten tilalle on mahdollista sijoittaa myös kuvia.
Menetelmä sopii loistavasti eri-ikäisille, sillä keskustelun abstraktiotaso määrittyy luontevasti ryhmäläisten tiedon ja kokemusten pohjalta. Nuorten ja aikuisten kanssa turvallisessa ryhmässä on myös mahdollista käyttää keskustelun pohjana ryhmäläisten omia tapauskertomuksia.
Kiinnostuitko? Tule mukaan oppimaan lisää tapauskertomusten käytöstä ja katsomustietoisuudesta maksuttomassa verkkokoulutuksessa, jonka toteutamme yhdessä Uskallus-hankkeen kanssa!
Lisää katsomustietoisia materiaaleja sekä lisätietoa löydät materiaalipankistamme.
Katso myös Dialogikasvatus -sivuston aineistot kieli- kulttuuri- ja katsomustietoisen kasvatuksen tueksi.
Iloa opetukseen toivottaa,
Essi Ikonen
kouluttaja
Uskonnonopetus.fi