Erilaista ussaa!
–materiaali julkaistaan 17.9. Tässä kirjoitussarjassa esitellään taitolähtöisen
oppimiseen suunnitellun materiaalin käyttökokemuksia eri luokka-asteilla.
Alakoulun opettajat yhdistelevät jo lähtökohtaisesti
työskentelyissään eri oppiaineita ja opettavat monenlaisia ajattelun taitoja.
Ajattelun taitojen näkyväksi tekeminen ja niiden oppimaan oppiminen ei
oikeastaan vaadi paljonkaan ylimääräistä panostusta. Tiedostamalla mitä ajattelun
taidot ovat ja miten ne kehittyvät erilaisilla työtavoilla, on mahdollista ohjailla
oppimisprosessia kohti jäsentynyttä ajattelun taitojen oppimista.
Esittelen tässä minkälaisia mahdollisuuksia ajattelun
taitojen oppimiseen kertomustyöskentely tarjosi 2. luokassa sekä miten ajattelun
taitojen oppimista olisi vielä voinut laajentaa.
Kasvatuspsykologi Benjamin Bloomin mukaan ajattelun taitoja
ovat tiedon muistaminen, ymmärtäminen,
soveltaminen, analysoiminen, yhdistely ja arvioiminen. Ajattelun taidot
voidaan jaotella myös kriittisen
ajattelun, luovan ajattelun ja ongelmanratkaisun taidoiksi riippuen
ajattelutapahtuman kontekstista ja tavoitteesta.
Työskentelimme 2. luokkalaisten kanssa yhdessä yhden oppitunnin ajan kahtena
maanantaiaamuna. Ensimmäinen tunti eteni kuten eskariluokassa. Harjoittelimme
tunnetaitoja ja kerroin kertomuksen Laupiaasta samarialaisesta kertomusesineiden avulla.
Kerronta
opetusmenetelmänä helpottaa asian muistamista.
Kertomuksen juonellinen rakenne sekä kertomukseen liittyvät tunteita herättävät
tapahtumat saavat aikaan sen, että kertomukset muistetaan asiatekstiä paremmin. Kerronnan visualisointi edelleen vahvistaa muistijälkiä.
Kertomuksen ohessa kertomusesineiden ihmettely on mainio keino herätellä luovaa ajattelua.Yksinkertainen kysymys "mikä tämä kankaanpala voisi olla?", herättää oppilaat katselemaan esinettä ´toisin silmin’.
Kertomuksen jälkeen kertomuksen hahmojen tilanteita,
ajatuksia ja tunteita pohdittiin yhdessä. Eläytyminen hahmojen tilanteisiin
auttoi tarkastelemaan samaa tilannetta monesta eri näkökulmasta ja kehittää vertailun taitoja: auttaja ehkä ajatteli
näin, kun taas ryöstäjä saattoi ajatella näin. Mitä yhteistä heillä oli, mikä
heitä erotti?
Ajatusten ja tunteiden yhteenkietoutumien tarkastelu
helpottaa eri näkökulmien ymmärtämistä ja
jonkun ihmisen toiminnan ymmärrettäväksi tekemistä.
Toisella oppitunnilla oli vuorossa kertomuksen yhteistoiminnallinen
työstäminen kertomusta kuvaavien tapahtumakorttien ja jokaisen oppilaan omienkommenttiruutujen avulla. Tervetulotoivotusten jälkeen muistelimme hetken mitä
oli edellisellä kerralla tehty. Sen jälkeen annoin ohjeet tunnin työskentelyä
varten:
- Luetaan kertomus,
- Leikataan kuvat, järjestetään ne ja liimataan julisteelle,
- Mietitään missä kohdassa itse haluasi olla
- Mitä ajatuksia ja tunteita tähän tilanteeseen liittyisi?
- Lopuksi liimataan myös oma kuva ja omat ajatukset julisteeseen.
Kun tehtävänä oli leikata tapahtumakorttien ruudut erilleen,
annoin ohjeeksi leikata niin, että jokainen sai leikata. Osa ryhmistä leikkasi
vuorotellen samaa paperia, osa keksi että paperin voi leikata ensin kahteen tai
useampaan osaan, jolloin heti useampi oppilasta pääsee töihin ja työ sujuu
nopeammin. Ohjeeksi olisi voinut myös antaa leikata sillä tavoin, että työ
sujuu mahdollisimman nopeasti. Näin leikkausvaiheeseen liittyi saumattomasti
pieni ongelmanratkaisutehtävä.
Kertomuksen hahmottaminen sekä kuvien että tekstin
välityksellä painaa asiasisällön paremmin tiedon yhdistelemistä ja
vertailua yhdistellessään kahta erityyppistä informaatiota.
Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisimme voineet lisätä tehtävään
tiedon soveltamista ja ongelmanratkaisua esimerkiksi
pyytämällä oppilaita miettimään, mikä tässä kertomuksessa oli heidän mielestään
tärkeää ja mitä siitä voi oppia. Nämä oivalluksia voisi sitten soveltaa
esimerkiksi johonkin nykypäivän tilanteeseen.
Mitä tottuneempia pienryhmät ovat työskentelemään itsenäisesti
ja tavoitteellisesti, sitä vaativampia ajattelun taitoja edistäviä tehtäviä
heille voi antaa. Tämä 2. luokka oli niin tottunut työskentelemään pienryhmissä,
että heille olisi luultavasti voinut vain näyttää mallikuvan tavoitellusta
lopputuloksesta ja antaa heidän itse ratkaista miten se toteutetaan. Tai jos
haluaa painottaa luovaa ajattelua, olisi voinut antaa vain erilaisia
työskentelymateriaaleja ja pyytää ryhmiä tuottamaan niistä jonkun tuotoksen,
joka liittyy jotenkin kertomukseen.
Kriittistä ajattelua
kertomusten parissa voi harjoittaa esimerkiksi tutustumalla kertomuksen historiallisen taustaan ja pohtimalla mikä on kertomuksen merkitys ja tavoite.
Miksi Jeesus kertoi tämän kertomuksen? Onko kertomus oikeasti tapahtunut? Onko
sillä väliä onko kertomus oikeasti tapahtunut vai ei? Nämä kysymykset eivät
välttämättä nouse vielä 2.luokkalaisten ajatusmaailmasta, mutta jos joku niitä
pohtii, on hyvä huomata että ne tarjoavat hienon mahdollisuuden harjoittaa
yhdessä kriittistä ajattelua.
Arviointitaitoja ja
oppimaan oppimisen taitoja tehtävänantoon voisi lisätä esimerkiksi siten,
että oppilaille annetaan tietyt kriteerit, jotka työn tulee täyttää, tai heille
annetaan tietyt oppimistavoitteet, jotka heidän tulisi työskentelyssä oppia. Työskentelyn
lopuksi oppilaat voivat arvioida itse ovatko nämä tavoitteet toteutuneet. On
tärkeää, että tavoitteet ovat riittävän yksinkertaiset ja selkeät ja niitä ei
saa olla kerralla liikaa. Oppimisen arviointia voi jäsentää esimerkiksi
yksinkertaisilla arviointilomakkeilla.
Ideaalitilanteessa oppilaat itse suunnittelevat työnsä tavoitteet
ja sen toteutuksen, toteuttavat työn sekä arvioivat miten ovat työssään
onnistuneet. Tämä vaatii jo kuitenkin harjaantumista, joten kannattaa
aloittaa pienin askelin. Työskentely tämän taitavan 2. luokan kanssa loi minuun
kuitenkin paljon uskoa siihen, että järjestelmällinen yhteistoiminnallinen
työskentely tuottaa hyviä tuloksia ja luo hyvän pohjan myös ajattelun taitojen
oppimiselle. Kiitos ihana Laura –ope yhteistyöstä!
Kaikki kerronta- ja työskentelymateriaalit
Kaikki kerronta- ja työskentelymateriaalit
Ajattelun iloa toivottelee
Essi Ikonen
Erilaista ussaa! -hankkeen koordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti