Tähän blogiin ideoita etäopetustehtäviksi oppilaille maailmanuskontoihin liittyen.
Alakoulu
1) Ramadan
Ohjeet erillisessä blogikirjoituksessa:
https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-ramadan-alakoulu.html
2) Tutustuminen pyhiin paikkoihin. Etsi tietoa seuraavista pyhistä paikoista. Selvitä jokaisesta ainakin seuraavat asiat.
a) Missä maassa paikka sijaitsee?
b) Minkä uskonnon pyhä paikka on?
c) Miksi paikka on tärkeä tälle uskonnolle?
- Mekka
- Lourdes
- Länsimuuri=Itkumuuri
- Pietarinkirkko
- Athos
Valitse
yksi kohteista ja etsi siitä tarkemmin tietoa. Valitse toinen vaihtoehdoista:
a) matkaopaslehtinen: Tee joko käsin tai koneella turisteille opas
kohteestasi. Lisää siihen kuvia ja kerro perustiedot. Muista kirjoittaa omin
sanoin, älä kopioi mitään suoraan netistä tai kirjasta.
b) postikortti: Tee joko käsin tai koneella postikortti, jonka
toisella puolella on kuva paikasta ja toiselle puolelle kirjoitat omin sanoin
viestin henkilöltä, joka on paikassa vieraillut. Muista sisällyttää viestiin
tietoja pyhästä paikasta.
Opettajalle: Kaikki paikat liittyvät juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin, koska 3.-6. -luokkien opetussuunnitelmassa on vain nämä uskonnot mainittu.
3) Virtuaalivierailu moskeijaan
Tutustu nettisivuun https://www.thinglink.com/scene/1051440300058214402?fbclid=IwAR0kF-npX2RDoXi0io_AoDS-tkES29XpaWQUJrWHsC2ZxPLXDPUa2Ox_RnU
Tutki jokainen pallukka.
Tehtävät:
a) Mikä asia oli sinulle mielenkiintoisin moskeijassa?
b) Mainitse yksi uusi asia, jonka opit moskeijasta.
c) Mikä jäi mietityttämään? Mistä olisit halunnut saada lisää tietoa?
4) Uskonnot ja ruoka -tehtävä
Erillinen blogipostaus:
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/uskonnot-katsomukset-ja-ruoka.html
Yläkoulu
1) Kuka uskonnon henkilö olen?https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-arvausleikki-uskontoon.html
2) Tutustuminen pyhiin paikkoihin
Etsi tietoa seuraavista pyhistä paikoista. Selvitä jokaisesta ainakin seuraavat asiat:
a) Missä maassa paikka sijaitsee?
b) Minkä uskonnon pyhä paikka on?
- Mekka
- Länsimuuri=Itkumuuri
- Amritsar
- Lhasa
- Varanasi
- Bodhgaya
- Medina
- Karbala
- Uluru
- Ise
- Via dolorosa
Valitse
yksi kohteista ja etsi siitä tarkemmin tietoa. Valitse toinen vaihtoehdoista:
a) matkaopaslehtinen: Tee joko käsin tai koneella turisteille opas
kohteestasi. Lisää siihen kuvia ja kerro perustiedot. Muista kirjoittaa omin
sanoin, älä kopioi mitään suoraan netistä tai kirjasta.
b) postikortti: Tee joko käsin tai koneella postikortti, jonka
toisella puolella on kuva paikasta ja toiselle puolelle kirjoitat omin sanoin
viestin henkilöltä, joka on paikassa vieraillut. Muista sisällyttää viestiin
tietoja pyhästä paikasta.
Opettajalle:
- Ylöspäin eriyttäminen: Voit vaatia kiitettävään suoritukseen paneutumista myös kyseisen uskonnon pyhiinvaelluskulttuuriin)
- Tämän tehtävän saa helposti muutettua myös kirkkohistorialliseksi tehtäväksi valitsemalla paikkakunniksi esimerkiksi: Jerusalem, Rooma, Konstantinopoli, Wittenberg, Augsburg ja ohjeistamalla oppilaat keskittymään kristinuskon historiaan.
4) Virtuaalivierailu moskeijaan
Tutustu nettisivuun https://www.thinglink.com/scene/1051440300058214402?fbclid=IwAR0kF-npX2RDoXi0io_AoDS-tkES29XpaWQUJrWHsC2ZxPLXDPUa2Ox_RnU
Tutki jokainen pallukka.
Tehtävät:
a) Mikä asia oli sinulle mielenkiintoisin moskeijassa?
b) Mainitse yksi uusi asia, jonka opit moskeijasta.
c) Mikä jäi mietityttämään? Mistä olisit halunnut saada lisää tietoa?
5) Uskonnot ja ruoka -tehtävä
Erillinen blogipostaus:
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/uskonnot-katsomukset-ja-ruoka.html
Lukio
UE1
Jerusalem on pyhä kaupunki sekä juutalaisille, kristityille että muslimeille.
Katso alustuksesi video: https://www.youtube.com/watch?v=LlmLPjNZaN8
ja pohdi itseksesi:
- Mitä uskonnollista symboliikkaa tunnistat?
- Voiko mielestäsi videosta päätellä kuvaajan katsomuksellista vakaumusta? Miksi?
-
Mitä videon ilmaisu (musiikki, kuvakulmat, kohteet jne.) herättävät sinussa?- Mitä uskonnollista symboliikkaa tunnistat?
- Voiko mielestäsi videosta päätellä kuvaajan katsomuksellista vakaumusta? Miksi?
- Kuvittele itsesi videon kuvaajaksi. Viihdytkö paikassa? Miltä tuntuu? Mitä ajatuksia herättää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti