maanantai 16. maaliskuuta 2020

Etätehtävävinkkejä kootusti alakoulun uskontoon

Tähän blogiin kootaan etätehtävävinkkejä alakoulun uskontoon. Tehtävät on jaoteltu opetussuunnitelman sisältöalueiden mukaan. 


S1: Suhde omaan uskontoon

https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-ekumenia.html

Pääsiäiskertomus, yhdistelytehtävä sekä virpomista
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-paasiaisen-tapahtumista.html

Levyraati kristillisestä musiikista
tehtävä erillisessä blogikirjoituksessa:lhttp://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-levyraati-kristillisesta.html

Video + emoji -tehtävä pääsiäisestä
tehtävä erillisessä blogikirjoituksessa:
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/etatehtava-paasiaisesta_27.html

Videolinkki + tehtäviä kasteesta
tehtävä erillisessä blogikirjoituksessa:
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/etatehtava-kristillisesta-kasteesta.html


Tutustu luterilaiseen kirkkoon: 
https://www.thinglink.com/card/1019580169125363713
a) Tutustu nettilinkkiin. Lue jokainen pallukka.
b) Mikä asia oli sinulle mielenkiintoisin luterilaisessa kirkossa?
c) Mainitse yksi uusi asia, jonka opit.
d) Mikä jäi mietityttämään? Mistä olisit halunnut saada lisää tietoa?

Tutustu ortodoksiseen kirkkoon: 
https://www.thinglink.com/scene/1055079288484659201
a) Tutustu nettilinkkiin. Lue jokainen pallukka.
b) Mikä asia oli sinulle mielenkiintoisin ortodoksisesta kirkossa?
c) Mainitse yksi uusi asia, jonka opit.
d) Mikä jäi mietityttämään? Mistä olisit halunnut saada lisää tietoa?


Vertaile luterilaista ja ortodoksista kirkkosalia
https://www.thinglink.com/card/1019580169125363713
https://www.thinglink.com/scene/1055079288484659201
a) Tutustu nettilinkkeihin. Lue jokainen pallukka.
b) Mitä yhteisiä asioita on luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa?
c) Mitä sellaista on luterilaisessa kirkossa, jota ei ole ortodoksisessa kirkossa?
d) Mitä sellaista on ortodoksisessa kirkossa, jota ei ole luterilaisessa kirkossa?


Kirkkovuoden juhlat
tehtävä erillisessä blogikirjoituksessa: 
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/kirkkovuoden-juhlat.html


Vanha testamentti: Kuka minä olen?
Lue esittelyt ja päättele kuka on kyseessä. Voit käyttää apunasi myös nettiä.
Henkilöt: 
Ruut, Simson, Mooses, Joosef, Daavid, Eeva, Salomo, Saara, Nooa, Jaakob, Ester, Joona


1.     Olen Raamatun mukaan maailman ensimmäinen nainen.
2.     Rakensin arkin ja otin sinne perheeni ja eläimiä.
3.     Mieheni on Abraham. En uskonut, että voisin enää saada lapsia näin vanhana. Siksi nauroin, kun minulle luvattiin lapsi.
4.     Minulla on 12 poikaa ja tytär.
5.     Olen isäni Jaakobin lellikki. Muut veljet olivat minulle kateellisia ja heittivät minut tyhjään kaivoon. Jouduin myöhemmin orjaksi Egyptiin.
6.   Äitini pelasti henkeni laittamalla minut vauvana Niilin jokeen kaislakorissa. Kasvoin Egyptin faraon hovissa. Myöhemmin ymmärsin, että olen israelilainen ja johdatin kansani pois Egyptin orjuudesta.
7.     Olen Persian kuninkaan puoliso. Pelastin juutalaiset Hamanin suunnittelemalta surmalta.
8.     Sain jumalalta käskyn mennä Niniven kaupunkiin. En totellut ja jouduin ison kalan vatsaan. Lopulta kala sylkäisi minut ulos Niniven rannalle.
9.     Olen erittäin vahva mies ja revin leijonan omin käsin hengiltä. Voimieni salaisuus oli hiukseni, joita ei ollut koskaan leikattu.
10.  Olen nainen, jonka puoliso kuoli ja lähdin anoppini kanssa vieraaseen maahan.
11.  Olen Israelin kuningas Saulin jälkeen. Voitin nuorena poikasena kaksintaistelussa jättiläismäisen Goljatin.
12.  Olen Israelin viisas kuningas. Tulin kuninkaaksi Daavidin jälkeen. Rakennutin Jerusalemiin hienon temppelin.  

Syventävä tehtävä: Etsi lisätietoa yhdestä henkilöstä. Piirrä henkilö ja kirjoita hänelle puhekupla, jossa kirjoitat minä-muodossa keskeisimmät asiat hänen elämästään ja ajatuksistaan.

Uusi testamentti: Kuka minä olen?
Lue esittelyt ja päättele kuka on kyseessä. Voit käyttää apunasi myös nettiä.
Henkilöt:
Jeesus, Maria, Joosef, Paavali, Pontius Pilatus, Pietari, Martta, Johannes Kastaja, Tuomas, Juudas

1.     Olen Jeesuksen äiti.
2.     Kastoin Jeesuksen Jordan-joessa.
3.     Olen Jeesuksen opetuslapsi. En uskonut Jeesuksen ylösnousseen, ennen kuin näin hänen haavansa.
4.     Olen Jeesuksen opetuslapsi. Kielsin tuntevani Jeesuksen kolme kertaa.
5.     Jeesus oli minun ja siskoni luona kylässä. Siskoni kuunteli Jeesuksen opetuksia ja minä jouduin tekemään kotihommia yksin.
6.     Olen puuseppä ja Jeesuksen isä.
7.     Olin Jeesuksen opetuslapsi. Sain 30 hopearahaa ja kavalsin Jeesuksen.
8.     Olin maaherra Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan. Ajattelin, että Jeesus on syytön, mutta tuomitsin hänet kuitenkin kuolemaan.
9.     Vihasin aluksi kristittyjä. Sitten koin, että Jeesus ilmestyi minulle ja minut kastettiin. Levitin myöhemmin kristinuskoa ympäri Välimeren aluetta.
10.  Kristityille minä olen Messias ja Jumalan Poika.

Syventävä tehtävä: Etsi lisätietoa yhdestä henkilöstä. Piirrä henkilö ja kirjoita hänelle puhekupla, jossa kirjoitat minä-muodossa keskeisimmät asiat hänen elämästään ja ajatuksistaan.

S2: Uskontojen maailma

Ramadan (alakoulu)
https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-ramadan-alakoulu.html


Tutustuminen pyhiin paikkoihin

Etsi tietoa seuraavista pyhistä paikoista. Selvitä jokaisesta ainakin seuraavat asiat.

a) Missä maassa paikka sijaitsee?
b) Minkä uskonnon pyhä paikka on?
c) Miksi paikka on tärkeä tälle uskonnolle?
  • Mekka
  • Lourdes
  • Länsimuuri=Itkumuuri
  • Pietarinkirkko
  • Athos
Valitse yksi kohteista ja etsi siitä tarkemmin tietoa. Valitse toinen vaihtoehdoista:
a) matkaopaslehtinen: Tee joko käsin tai koneella turisteille opas kohteestasi. Lisää siihen kuvia ja kerro perustiedot. Muista kirjoittaa omin sanoin, älä kopioi mitään suoraan netistä tai kirjasta. 
b) postikortti: Tee joko käsin tai koneella postikortti, jonka toisella puolella on kuva paikasta ja toiselle puolelle kirjoitat omin sanoin viestin henkilöltä, joka on paikassa vieraillut. Muista sisällyttää viestiin tietoja pyhästä paikasta. 

 Opettajalle: Kaikki paikat liittyvät juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin, koska 3.-6. -luokkien opetussuunnitelmassa on vain nämä uskonnot mainittu.


Virtuaalivierailu moskeijaan
Tutustu nettisivuun https://www.thinglink.com/scene/1051440300058214402?fbclid=IwAR0kF-npX2RDoXi0io_AoDS-tkES29XpaWQUJrWHsC2ZxPLXDPUa2Ox_RnU

Tehtävät:
a) Lue jokainen pallukka.
b) Mikä asia oli sinulle mielenkiintoisin moskeijassa?
c) Mainitse yksi uusi asia, jonka opit moskeijasta.
d) Mikä jäi mietityttämään? Mistä olisit halunnut saada lisää tietoa?


Uskonnot ja ruoka -tehtävä
Erillinen blogipostaus:
http://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/03/uskonnot-katsomukset-ja-ruoka.html  


S3: Hyvä elämä

Keksi suklaamunan yllätykseen eettinen tarina
Ohjeet erillisessä blogissa:
https://uskontotuntiunelmia.blogspot.com/2020/04/etatehtava-keksi-eettinen-tarina.html

Elämäni tärkeimmät asiat
a) Luettele ensin ainakin kymmenen tärkeintä asiaa elämässäsi.
b) Valitse niistä kolme tärkeintä ja perustele miksi juuri ne ovat sinun elämässäsi tärkeitä.

Soitto sukulaiselle
Soita jollekin aikuiselle sukulaisellesi, esimerkiksi isovanhemmallesi. Kysy häneltä ainakin seuraavat asiat:
  • Millaisia elämänohjeita sinulle annettiin kotona?
  • Millaisia elämänohjeita sait koulussa?
  • Mitkä asiat sinun mielestäsi ovat elämän tärkeimpiä asioita?
  • Mitä elämänohjeita haluaisit antaa nykypäivän nuorille?
Kirjoita vastaukset muistiin. Kirjoita tämän jälkeen omat vastauksesi samoihin kysymyksiin.


Videolinkkejä oppilaille

Moraalimittari https://areena.yle.fi/1-3721857
- noin 20 minuutin jaksoja, joissa valmiita pohdintatehtäviä oppilaille
- jaksojen aiheet:








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti