Yliopistojen yhteishanke tähtää opettajankoulutuksen kehittämiseen uskontolukutaidon ja katsomusdialogien ohjauksen taitojen vahvistamiseksi
Vieraskynä: Jasmin Riekkinen, Itä-Suomen yliopisto
Koulumaailma ja yleisesti yhteiskunta on
moninaistunut. Se on luonut uudenlaisia haasteita opetustyöhön.
Katsomusaineiden opettajilta vaaditaan esimerkiksi monilukutaitoja ja
katsomuksellisen dialogin ohjausta. Laaja-alainen pätevyys on avainasemassa,
jotta opettajat voivat tarjota oppilaille laadukasta opetusta. Tämän
mahdollistamiseksi katsomusaineiden opettajankoulutuksen tulee kehittyä.
”21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen” -hanke
Syksyllä 2018 käynnistyi Itä-Suomen yliopiston ja
Helsingin yliopiston yhteinen OKM:n rahoittama kehittämishanke ”21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen”. Hanke pyrkii tutkimusperustaisesti opettajankoulutuksen
kehittämiseen. Hankkeessa tutkitaan ja arvioidaan aineenopettajankoulutuksen
katsomusopettajille antamia valmiuksia. Tutkimusaineistoa kerätään
opiskelijoilta, opettajilta ja rehtoreilta. Kentän näkökulma on erityisen
arvokas ja hankkeessa toimii moniammatillinen arviointityöryhmä, jossa on
mukana mm. opetustoimen, täydennyskoulutuksen, opettajien, pedagogisen
järjestön ja talouselämän edustajia sekä rehtoreita ja opiskelijoita. Hanke
tuottaa mallin, jonka avulla voidaan arvioida ja kehittää yleisesti
opettajankoulutusta. Lisäksi hanke antaa suosituksia opintojaksoihin sekä siinä
kehitetään sovellettavia malliopintojaksoja.
Hankkeen tavoitteena myös täydennyskoulutus
Kuva: uskonnonopetus.fi arkisto: Opettajia koulutuksessa Turussa |
Monilukutaitoihin kuuluvat esimerkiksi informaatio-,
teknologia- ja medialukutaito. Uskontolukutaito on yksi monilukutaidon
osa-alue. Uskontolukutaidolla tarkoitetaan, että opetuksessa uskonto
ymmärretään tärkeäksi osaksi kulttuuria ja siihen liittyen jokaisella
henkilöllä tulisi olla perustietämys uskontoon liitettävistä asioista. Eri
näkemysten ja katsomusten välinen kunnioitus on lähtökohtana niiden väliselle
keskustelulle, joka ihannetilanteessa päättyy dialogiin. Dialogissa on mahdollista
käsitellä erilaisia näkökulmia, kyseenalaistaa perinteisiä näkemyksiä ja saada
uusia merkityksiä asioille.
Kuva: Varpu Heiskanen |
Lisätietoja hankkeesta:
Hanketta johtaa Itä-Suomen yliopistossa professori
Martin Ubani ja Helsingin yliopistossa professori Arto Kallioniemi. Hankkeessa
työskentelee Itä-Suomen yliopistossa projektitutkija Kaisa Viinikka ja
tutkimusavustaja Jasmin Riekkinen. Seurakuntaopisto on mukana hankkeen yhteistyökumppanina.
Kutsumme kaikki mukaan rakentamaan entistäkin parempaa
suomalaista opettajuutta ja seuraamaan hanketta verkkosivuilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti