Koulujen alku on loistava mahdollisuus vahvistaa oppilaiden
dialogitaitoja uuden ryhmän kanssa tai tuttujen koululaisten kanssa
uudelleen aloittaessa. Itseilmaisua ja toisen kuuntelemista sekä omien
ja toisten tunteiden tunnistamista on helppo harjoitella kesäkuulumisien
äärellä.
1. Rohkaisevan kysymisen kortit
3. Jokaisessa meistä on jotakin hyvää - työskentelyä tähdillä

Osallistu koulun alun kampanjaamme jakamalla kuva lukuvuoden aloituksen tunnelmista tai opetusideasta hashtagilla #upeakoulunalku sosiaalisessa mediassa (instagram, facebook, twitter). Kaikkien osallistujien kesken arvomme Uudistuva uskonnon opetus -kirjan. Jaa kuvasi faceryhmässämme UPEAT - uskonnonpedagogiset asiantuntijat tai julkisena muissa palveluissa elokuun loppuun mennessä, jotta näemme sen ja käytä myös hashtagia #uskonnonopetus. Voit jakaa vaikka dialogiharjoituksesta tunnelmaotoksen.
Olimme
10.8. mukana Heurekassa kouluttamassa dialogitaitojen edistämistä
opetuksessa pääkaupunkiseudun pienryhmäisten uskontojen sekä oman
äidinkielen opettajille. Siellä opettajien kanssa syntyi idea hyödyntää
koulun alkaessa Dialogitaitaja-materiaaliin
kuuluvia Rohkaisevan kysymisen kortteja niin katsomusopetuksessa kuin
monissa muissakin oppiaineissa vaikkapa kesämuistoja kerratessa tai
ensimmäisten päivien aamupiirissä.
Vinkkejä dialogitaitojen vahvistamiseen koulun alkaessa
1. Rohkaisevan kysymisen kortit
Istukaa
ringissä ja jokaisella voi olla rohkaisevan kysymisen kortit
(monista
kaksipuoleisena). Vuorotellen jokainen saa kertoa kesästä yhden
valitsemansa asian. Kun yksi kertoo kuulumisia, voivat muut
nostaa kortteja reagoidakseen kerrottuun. Opettaja pysäyttää tilanteen
ja kysyy, miksiköhän nostitte juuri tuon kortin. Voidaan kertoa
ajatuksia ääneen ja tämän jälkeen käyttää korttien takana
olevia rohkaisevia kysymyksiä kuullaksenne lisää kesäkuulumisen
kertojalta. Oikeita vastauksia tehtävässä ei ole.
Tavoitteena on kuulla ja ymmärtää toisen kesäkokemus sellaisena, kuin
hän on sen kokenut ja oppia kysymään elämäntilanteissa ystäviltä ja
perheenjäseniltä lisää rohkaisevia kysymyksiä. Keskustelkaa yhdessä
siitä, miksi eri tilanteissa voi nousta erilaiset kortit. Kenestä
reaktio kertoo ja miten voimme muuttaa omaa toimintaamme
rohkaisevammaksi tänä lukuvuonna? Kiinnittäkää rohkaisevan kysymyksen
kortit jonnekin näkyville luokkaan ja rohkaise opiskelijoita käyttämään
rohkaisevan kysymyksen kysymyksiä vapaa-ajalla. Keskustelkaa seuraavana
päivänä, millaisia reaktioita ja kokemuksia ihmisillä oli rohkaisevien
kysymysten kanssa.
Mikäli ryhmä tuntuu liian suurelta, voitte jakaantua vaikka ensimmäisten kuulumisten jälkeen kahteen rinkiin. Toisaalta voisi olla arvokasta kuulla yhdessä kaikkien kuulumisia. Harjoitusta voi tehdä useampana päivänä niin, että koko luokka pääsee kertomaan oman kesänsä kuulumisen. Huomaathan, että kaikki eivät välttämättä kerro kesän kohokohtaa, vaan kuulumisissa voi olla haastaviakin kuulumisia, joita oppilaat saattavat haluta jakaa. Anna tilaa myös näille kuulumisille vahvistaen turvallisen tilan luomista luokassasi tai ryhmässäsi.
Mikäli ryhmä tuntuu liian suurelta, voitte jakaantua vaikka ensimmäisten kuulumisten jälkeen kahteen rinkiin. Toisaalta voisi olla arvokasta kuulla yhdessä kaikkien kuulumisia. Harjoitusta voi tehdä useampana päivänä niin, että koko luokka pääsee kertomaan oman kesänsä kuulumisen. Huomaathan, että kaikki eivät välttämättä kerro kesän kohokohtaa, vaan kuulumisissa voi olla haastaviakin kuulumisia, joita oppilaat saattavat haluta jakaa. Anna tilaa myös näille kuulumisille vahvistaen turvallisen tilan luomista luokassasi tai ryhmässäsi.
Työskentelyä voi harjoitella käyttämällä myös valmiita esimerkkilauseita. Katso Dialogitaitaja-materiaalista ohjeet työskentelyyn.
Tarvikkeet (sisältää linkit):
Rohkaisevan kysymisen kortit
Esimerkkilauseita
Ohjeet työskentelyyn
Tarvikkeet (sisältää linkit):
Rohkaisevan kysymisen kortit
Esimerkkilauseita
Ohjeet työskentelyyn
2. Minä dialogin osapuolena
Valmiin
monistepohjan avulla oppilaat voivat pohtia omia
temperamenttipiirteitään, arvojaan ja unelmiaan. Nämä taustatekijät
vaikuttavat ihmisen tapoihin toimia dialogitilanteissa. Katso ohjeet työskentelyyn Dialogitaitaja-materiaalista.
3. Jokaisessa meistä on jotakin hyvää - työskentelyä tähdillä
Lue Essin blogipostaus tähtien monipuolisista käyttömahdollisuuksista.
Materiaaleissamme
on useita konkreettisia työkaluja dialogitaitojen edistämiseen ja
harjoitteluun turvallisella tavalla. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja
positiivinen pedagogiikka ovat nousseet keskeisiksi teemoiksi
opetuksessa. Suositut tähdet ja muut arviointimateriaalimme tukevat oppilaan omien vahvuuksien löytämistä sekä itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamista.
Arvointimateriaaleihin
Arvointimateriaaleihin
Vinkkejä dialogiseen työskentelyyn kuvia hyödyntämällä aikasemmassa blogipostauksessamme!
Tule mukaan voimaantumaan ja voimaannuttamaan muita koulun alun kampanjaamme #upeakoulunalku!
Osallistu koulun alun kampanjaamme jakamalla kuva lukuvuoden aloituksen tunnelmista tai opetusideasta hashtagilla #upeakoulunalku sosiaalisessa mediassa (instagram, facebook, twitter). Kaikkien osallistujien kesken arvomme Uudistuva uskonnon opetus -kirjan. Jaa kuvasi faceryhmässämme UPEAT - uskonnonpedagogiset asiantuntijat tai julkisena muissa palveluissa elokuun loppuun mennessä, jotta näemme sen ja käytä myös hashtagia #uskonnonopetus. Voit jakaa vaikka dialogiharjoituksesta tunnelmaotoksen.
Upeaa koulun alkua kaikille!
Uskonnonopetus.fi -kouluttajat Mari Huotari ja Salla Vainio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti