Uusi lukuvuosi 2016-2017 käynnistyy vauhdikkaissa merkeissä. Kesäloman aikana peliyhtiö Niantic julkaisi suureksi hitiksi nousseen Pokémon Go -pelin. Eri-ikäiset oppijat ovat siis kirmanneet tämän vuoden kesälomansa erilaisia Pokémoneja jahdaten, mutta nyt olisi taas aika keskittyä opetussuunnitelman mukaiseen työskentelyyn. Uhka vai mahdollisuus - mistä ilmiössä nimeltä Pokémon Go on kyse?
Pokémon Go on niin sanottua lisättyä todellisuutta (engl. augmented reality) hyödyntävä sovellus. Lisätyn
todellisuuden teknologia mahdollistaa virtuaalisen sisällön eli
esimerkiksi videon, kuvan tai tekstin sijoittamisen fyysisiin
objekteihin kuvatunnistusta hyödyntäen tai tiettyyn paikkaan GPS
-koordinaattien avulla. Todellinen ja virtuaalinen ympäristö saadaan
näin yhdistymään ja toimimaan rinnakkain esimerkiksi mobiililaitteen tai
virtuaalilasien avulla. Pelaajat pyydystävät todellisissa paikoissa sijaitsevia virtuaalisia Pokémon-hahmoja.
Lisätty todellisuus kirkkoseikkailussa
Agricola ja Kiesus toteuttivat viime keväänä lisättyä todellisuutta hyödyntäneen kirkkoseikkailun osana Raamattuvisan finaalia Kallion kirkossa Helsingissä. Finaalin tehtävät oli piilotettu vihjeisiin eri puolille kirkkotilaa Aurasma-ohjelman avulla. 5.-6. luokkalaiset osallistujat etsivät Kallion kirkossa tablettien avulla vihjeitä, jotka saattoivat piillä erilaisissa kuvissa ja esineissä ympäri kirkkoa.
OPS 2016 ja lisätty todellisuus
![]() |
Kirkkoseikkailu Kallion kirkossa. |
Miten Pokémon Go ja AR-teknologia liittyvät uskonnon opetukseen? Uusi opetussuunnitelma
painottaa laaja-alaista osaamista. Lisätyn todellisuuden opetukseen
tuoma lisäarvo näkyi hyvin kirkkoseikkailussa: tiedollisen osaaminen
lisäksi vihjeiden löytäminen ja ratkominen edellytti
ongelmanratkaisutaitoja, monilukutaitoa, ryhmässä työskentelyä ja teknologian haltuunottoa.
Aurasma-sovelluksen
käyttö oli oppilaille opastuksen jälkeen luontevaa ja kirkkotila
täyttyi finaalin aikana innostuneista ja iloisista oppilaista. Samalla
tutustuttiin Kallion hienoon kirkkoon. Myös Pokémon Go:n
pelaaja löytää omasta fyysisestä lähiympäristöstään uusia puolia
pelaamisen myötä, vaikka itse pelissä liikutaankin osittain
virtuaalimaailmassa. Monet pääkaupunkiseudun kirkot ovat toivottaneet innokkaat pelaajat tervetulleiksi kirkkotiloihin.
Kokeilemaan!
![]() |
Blippar tunnisti kuvasta alttarin ja hakee lisätietoa aiheesta. |
Rohkaisemme uskonnon opettajia kokeilemaan lisättyä todellisuutta myös kouluissa! Erilaisten ilmaisten sovellusten AR-teknologiaa on mahdollista hyödyntää uskonnon opetuksessa eri tavoin. Aurasman käyttö onnistuu hyvin sekä älypuhelimilla että tableteilla. Ohjelmaa käyttäessä langaton verkko ei kuitenkaan ole välttämättömyys. Voisiko eri puolilla koulua tai vaikka kotikaupunkia piillä eri uskontojen symboleita? Uskonnon opetuksessa perinteisesti hyödynnetyt symbolit tai kuvat taas voisivat kätkeä sisäänsä tehtäviä tai viestejä oppilaille. Kouluissa ennestään tuttu ja suosittu lisätyn todellisuuden muoto on QR-koodit. Aurasman kaltaisten sovellusten toimintaperiaate muistuttaa QR-koodeja, mutta erillistä tulostettavaa ulkopuolelle näkyvää kuvakoodia ei tarvita. QR-koodit ovat helppo tapa aloittaa AR-teknologian käyttö ja pitävät pintansa opetuksessa edelleen.
Sovelluksia ja vinkkejä:
Aurasma: saatavilla myös sovellus Androidille ja Applen laitteisiin. Raamattuvisan kirkkoseikkailu toteutettiin Aurasmalla ja sen kysymykset ja vihjeet edelleen skannattavissa Kallion kirkossa.
Blippar: Blipparissa on hauska kuvantunnistusominaisuus, jota voi hyödyntää esimerkiksi tutkimalla kirkkotilaa joko vierailulla tai kuvista. Mitä ohjelma osaa kertoa uskonnollisista esineistä, kuten patsaista tai maalauksista?
Quiver: printattavia värityskuvia, joista saa sovelluksen avulla skannattua 3D-versiot. Lisäpuuhaa ja askartelua esimerkiksi juhlapyhien alle.
QR-koodeja voi helposti tehdä itse verkossa. QR-koodisuunnistus on sovellettavissa moniin eri sisältöihin ja saa oppilaat liikkeelle! Ehkä kirkkohistorian aikajanat voisi tänä syksynä sijoittaa vaikka koulun käytävälle? QR-koodit ja niiden sisällöt voi luoda yhdessä oppilaiden kanssa vaikka ryhmätöinä.
QR-koodien lukemiseen on useita ilmaisia sovelluksia, joita voit hakea hakusanalla "QR code reader".
Iloisin terveisin.
Mari Huotari, Agricolan uskonnonpedagoginen kouluttaja
Lue lisää:
Vuoden 2016 Raamattuvisan viralliset sivut.
Lisätty todellisuus kirkkoseikkailussa: http://uskontotuntiunelmia.blogspot.fi/2016/04/lisatty-todellisuus-kirkkoseikkailun.html
Raamattuvisa ja uuden opetussuunnitelman mukaisten sisältöjen toteutuminen: http://uskontotuntiunelmia.blogspot.fi/2016/04/elamantaitoja-raamattuvisasta.html
Pokémon Gon nettisivut ja tietoa suomeksi (Wikipedia):
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pok%C3%A9mon_Go
YLEn sivuilla artikkeli Pokémonin yhteydestä japanilaiseen ja shintolaiseen animismiin:
http://yle.fi/uutiset/jattimaisen_suosion_saavuttanut_pokemon_go_-kannykkapeli_on_koukuttava_yhdistelma_psykologiaa_ja_uskontoa/9035982
YLEn sivuilla artikkeli Pokémonin yhteydestä japanilaiseen ja shintolaiseen animismiin:
http://yle.fi/uutiset/jattimaisen_suosion_saavuttanut_pokemon_go_-kannykkapeli_on_koukuttava_yhdistelma_psykologiaa_ja_uskontoa/9035982
Vinkkejä Pokémonin hydöyntämiseen ulkoleikeissä ja vierailuissa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti