tiistai 26. huhtikuuta 2016

Elämäntaitoja Raamattuvisasta

”Tää on siistiä!” tuumasi eräs oppilas etsiessään Kallion kirkosta iPadin avulla tietokilpailukysymyksiä.

Samaa mieltä olimme me järjestäjät. Opettajalle mikään ei ole niin siistiä kuin nähdä miten oppilaat haluavat oppia innolla uutta ja kantaa itse vastuuta työskentelystään.

Perinteinen 5.-6. luokkalaisille suunnattu Raamattuvisakilpailu uudistui tänä vuonna uuden opetusuunnitelman hengessä. Tavoitteena oli integroida laaja-alaisen osaamisen taitoja raamatunkertomusten oppimiseen.

Kilpailu käytiin kolmessa vaiheessa kevään aikana ja se huipentui viime lauantaina Kallion kirkossa järjestettyyn kirkkoseikkailuun, eli toiminnalliseen tietokilpailuun, jossa kysymykset oli piilotettu eri puolille kirkkosalia lisätyn todellisuuden teknologiaa hyödyntäen. Joukkueet löysivät kysymysten luokse ratkaisemalla vihjeitä. Kysymykset tulivat näkyviin skannaamalla tabletilla oikeaa kohtaa kirkkosalissa.

Loppukilpailun toisessa osassa joukkueet esittelivät etukäteen tuottamiaan luovia töitä, jotka käsittelivät Raamatun kertomuksia. Töistä jaettiin vertaispalautetta ja ne myös vertaisarvioitiin.

Oppilaiden työskentelyä seurattuamme voimme iloisena todeta, että ainakin näillä oppilailla on laaja-alaisen osaamisen taidot vahvasti hallussa. Oppilaat käyttivät sujuvasti teknologiaa: he ottivat helposti haltuun uuden sovelluksen ja hakivat nopeasti tietoa verkosta. He lukivat vaivatta kuvia ja symboleita, tekivät joustavaa tiimityötä, kysyivät rohkeasti ja keskustelivat luontevasti kuolemanjälkeisestä elämästä papin kanssa.

Ennen kaikkea oppilaat työskentelivät sitkeästi ja pitkäjänteisesti kertomusten parissa n. neljän kuukauden ajan. 

Asiat oli opiskeltu huolella –ilman sisäistettyä tietoa lukualueesta joukkueet eivät olisi pärjänneet. Oman tuotoksen tekeminen valitusta raamatunkertomuksesta vaati luovaa tiimityötä ja projektinhallintataitoja.

Juuri tällaisia taitoja tarvitaan yhä enemmän nykypäivän työelämässä ja elämässä yleensä. Kykyä sitkeään opiskeluun ja halua oppia. Kykyä tehdä yhdessä ja ottaa vastuuta omasta työskentelystä. Kykyä innostua tuottamaan oman näköisiä tuotoksia ja kykyä esitellä ne ylpeänä muille. Kykyä kannustaa muita ja huomata hyviä asioita omassa ja muiden töissä.

Raamattuvisa osoitti, että taitojen oppiminen toteutuu ennen kaikkea sitkeällä ja tavoitteellisella työskentelyllä, jossa sisällöt ovat tärkeä osa kokonaisuutta. Perusteellinen paneutuminen vaikkapa yhteen raamatunkertomukseen voi tuottaa yllättäviä oppimistuloksia.

Kurkkaa Kittilän Lukkarin koulun voittajajoukkueen opettaja Jenni Jokelan ajatukset visasta ja siihen osallistumisesta finaalin jälkeen:


Kiitämme lämpimästi kaikkia Raamattuvisan osallistujia, oli hienoa tehdä yhdessä töitä!

Jos et osallistunut, mutta kiinnostuit taitolähtöisestä uskonnonopetuksesta niin käy katsomassa Raamattuvisan harjoitustehtäviä Raamattuvisan nettisivuilta

Iloisin terveisin,

Essi Ikonen

Agricolan uskonnonpedagoginen kouluttaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti