”Tää on siistiä!” tuumasi eräs oppilas etsiessään
Kallion kirkosta iPadin avulla tietokilpailukysymyksiä.
Samaa mieltä olimme me järjestäjät. Opettajalle mikään ei
ole niin siistiä kuin nähdä miten oppilaat haluavat oppia innolla uutta ja
kantaa itse vastuuta työskentelystään.
Perinteinen 5.-6. luokkalaisille suunnattu Raamattuvisakilpailu
uudistui tänä vuonna uuden opetusuunnitelman hengessä. Tavoitteena oli
integroida laaja-alaisen osaamisen taitoja raamatunkertomusten oppimiseen.
Kilpailu käytiin kolmessa vaiheessa kevään aikana ja se
huipentui viime lauantaina Kallion kirkossa järjestettyyn kirkkoseikkailuun, eli toiminnalliseen tietokilpailuun, jossa kysymykset oli piilotettu eri puolille
kirkkosalia lisätyn todellisuuden teknologiaa hyödyntäen. Joukkueet löysivät
kysymysten luokse ratkaisemalla vihjeitä. Kysymykset tulivat näkyviin
skannaamalla tabletilla oikeaa kohtaa kirkkosalissa.
Loppukilpailun
toisessa osassa joukkueet esittelivät etukäteen tuottamiaan luovia töitä, jotka
käsittelivät Raamatun kertomuksia. Töistä jaettiin vertaispalautetta ja ne myös
vertaisarvioitiin.
Oppilaiden työskentelyä seurattuamme voimme iloisena todeta,
että ainakin näillä oppilailla on laaja-alaisen osaamisen taidot vahvasti
hallussa. Oppilaat käyttivät sujuvasti teknologiaa: he ottivat helposti haltuun
uuden sovelluksen ja hakivat nopeasti tietoa verkosta. He lukivat vaivatta kuvia
ja symboleita, tekivät joustavaa tiimityötä, kysyivät rohkeasti ja
keskustelivat luontevasti kuolemanjälkeisestä elämästä papin kanssa.
Ennen kaikkea oppilaat työskentelivät sitkeästi ja pitkäjänteisesti kertomusten parissa n. neljän kuukauden ajan.
Asiat
oli opiskeltu huolella –ilman sisäistettyä tietoa lukualueesta joukkueet eivät
olisi pärjänneet. Oman tuotoksen tekeminen valitusta raamatunkertomuksesta
vaati luovaa tiimityötä ja projektinhallintataitoja.
Juuri tällaisia taitoja tarvitaan yhä enemmän nykypäivän
työelämässä ja elämässä yleensä. Kykyä sitkeään opiskeluun ja halua oppia. Kykyä
tehdä yhdessä ja ottaa vastuuta omasta työskentelystä. Kykyä innostua tuottamaan
oman näköisiä tuotoksia ja kykyä esitellä ne ylpeänä muille. Kykyä kannustaa
muita ja huomata hyviä asioita omassa ja muiden töissä.
Raamattuvisa osoitti, että taitojen oppiminen toteutuu ennen
kaikkea sitkeällä ja tavoitteellisella työskentelyllä, jossa sisällöt ovat
tärkeä osa kokonaisuutta. Perusteellinen paneutuminen vaikkapa yhteen
raamatunkertomukseen voi tuottaa yllättäviä oppimistuloksia.
Kurkkaa Kittilän Lukkarin koulun voittajajoukkueen opettaja Jenni Jokelan ajatukset visasta ja siihen osallistumisesta finaalin jälkeen:
Kurkkaa Kittilän Lukkarin koulun voittajajoukkueen opettaja Jenni Jokelan ajatukset visasta ja siihen osallistumisesta finaalin jälkeen:
Kiitämme lämpimästi kaikkia Raamattuvisan osallistujia, oli
hienoa tehdä yhdessä töitä!
Jos et osallistunut, mutta kiinnostuit taitolähtöisestä
uskonnonopetuksesta niin käy katsomassa Raamattuvisan harjoitustehtäviä Raamattuvisan nettisivuilta.
Iloisin terveisin,
Essi Ikonen
Agricolan uskonnonpedagoginen kouluttaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti