Vierailijakynänä: Jyri Komulainen
Kirjoittaja
on dosentti, joka koulutti opettajia Helsingin yliopistossa vuosina 2004-2010
ja toimii nykyään muun muassa Suomen Ekumeenisen Neuvoston Kasvatusasioiden
jaoston puheenjohtajana.
Osallistuin lokakuussa kollokvioon, joka järjestettiin
Strasbourgin lähistöllä Klingenthalissa. Järjestäjinä olivat InterEuropean
Comission for Church and School (ICCS) sekä uskonnonopetusta tukevien järjestöjen
eurooppalainen allianssi Coordinating
Group for Religion in Education in Europe (CoGREE). Parinkymmenen uskonnonopetuksen ammattilaisen kokoontuminen muistutti,
miten erilaisin tavoin Euroopan Unionin jäsenmaissa on järjestetty uskontoihin
liittyvä opetus – jos sitä ylipäätään koulussa on.
![]() |
Klingenthaliin kokoontui uskonnonopetuksen ammattilaisia eri puolilta
Eurooppaa |
Itse pidin pienimuotoisen esitelmän siitä, miten suomalainen
oman uskonnon opetuksen malli vastaa yllättävän hyvin monikulttuurisuuden
haasteisiin. Saatoin viitata Inkeri Rissasen viime toukokuussa Helsingin
yliopistossa tarkastettuun väitöskirjaan, jossa osoitetaan islamin opetuksen
hyödyttävän muslimivähemmistön kotoutumista. Rissasen mukaan islamin opetus voi
muodostaa koulun arjessa paikan, jossa islamin lähtökohdista voidaan pohtia
hyvänä kansalaisena elämistä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Pohdin myös sitä, että kouluissamme tulisi kuitenkin luoda konkreettisen
dialogin paikkoja. Esimerkiksi uskonnon eri opetusryhmiä voitaisiin tuoda
säännöllisesti yhteen. Tärkeää olisi myös kehittää koko koulua uskontodialogin
paikaksi.
Ajatukseni saivat kollokviosta kaikupohjaa, sillä Euroopan
Neuvosto pyrkii vastaaviin päämääriin – esimerkiksi siihen, että luokkahuoneet voisivat
muodostaa ”turvallisen tilan” (safe space)
katsomusten kohtaamiseen.
Euroopan Neuvosto on jo pidempään pyrkinyt edistämään demokratiaa
ja ihmisoikeuksia vahvistavaa kansalaisuuskasvatusta. Uskonnon nostaminen
keskeiseksi tekijäksi on kuitenkin uutta. Klingenthalin kollokviossa todettiinkin
moneen otteeseen, että Euroopan Neuvosto on tehnyt täyskäännöksen uskontoon
liittyen. Herätteenä toimivat vuoden 2001 syyskuun 11. päivän terrori-iskut.
Osana tätä prosessia Euroopan neuvoston ministerikomitea
antoi vuonna 2008 suosituksen otsikolla Dimension
of religions and non-religious convictions within intercultural education.
Suosituksen pohjalta käynnistettiin asiantuntijaryhmän työskentely, jonka
tuloksena julkaistiin alkusyksyllä 2014 Signposts
– Policy and practice for teaching about religions and non-religious world
views in intercultural education.
![]() |
Muistilappujen
avulla ideoitiin, miten tehdä tunnetuksia Signpost-kirjaa |
Mutta mitä kirjassa esitetään ja mitä merkitystä sillä on
suomalaiselle uskonnonopetukselle?
Aivan aluksi on huomattava, että kirjassa ei luonnostella
mitään yleiseurooppalaista uskonnonopetuksen mallia. Siinä vain tarjotaan paikallisten
sovellusten virikkeeksi näkökulmia, miten kulttuurienvälisessä kasvatuksessa (intercultural education) voitaisiin
huomioida asianmukaisesti uskonnot ja ei-uskonnolliset katsomukset. Signposts vahvisti
näkemystäni, että suomalaisessa uskonnonopetuksessa perusasiat ovat kohdillaan.
Meillähän opetetaan uskontoa niin, että oman uskonnon rinnalla opiskellaan laajastikin
muita uskontoja. Paino on uskonnon tiedollisissa ulottuvuuksissa, varsinkin
ylemmille luokka-asteille edettäessä, vaikka kokemuksia ja taitojakin pidetään myös
tärkeinä.
Luontevalta tuntui myös se, että Signposts rakentuu hermeneuttiselle pyrkimykselle ymmärtää uskontoa
ja ei-uskonnollisia katsomuksia. Kirjassa ei haluta esimerkiksi erottaa liian
tiukasti ”uskonnollista ymmärtämistä” (religious
understanding) ja ”uskontojen ymmärtämistä” (understanding religions). Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi
suomalainen malli voi edistää uskontojen ymmärtämistä niin, että siihen
avarrutaan oppilaan omasta traditiosta ja oppilaan omasta katsomuksellisesta
etsinnästä käsin. Suomen kohdalla näkisinkin, että Euroopan Neuvoston
julkaisema Signposts asettaa kehityspaineita
enemmänkin elämänkatsomustiedolle kuin uskonnolle.
Elämänkatsomustieto voisi tarjota hyvän alustan tutkia
uskontoja ja ymmärtää niitä uskontotieteen näkökulmasta. Valitettavasti perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet sisältävät hyvin niukasti uskontoihin liittyviä
sisältöjä. On pohdittava, antaako elämänkatsomustieto opiskelijalle riittävästi
tietoja uskonnoista, jos mittarina käytetään sinänsä täysin sekulaarin Euroopan
Neuvoston uusia avauksia. Tätä kirjoittaessa luonnosvaiheessa olevat uudet opetussuunnitelman
perusteet näyttäisivät edustavan minimaalista parannusta, sillä niissä
mainitaan nimeltä kristinusko ja islam.
Suomalaisen koulun tulee vastaisuudessa panostaa aiempaa
enemmän uskontojen ja ei-uskonnollisten katsomusten tuntemukseen sekä koko
koulun läpäisevän dialogin kulttuurin kehittämiseen. Se ei ole yhden oppiaineen
asia vaan koskee kaikkia oppiaineita ja koko koulua. Etsittäessä suuntaviivoja
uudenlaisiin toimintamalleihin kannattaa perehtyä myös Signposts-kirjaan.
Jyri Komulainen
Kirjoittaja
on dosentti, joka koulutti opettajia Helsingin yliopistossa vuosina 2004-2010
ja toimii nykyään muun muassa Suomen Ekumeenisen Neuvoston Kasvatusasioiden
jaoston puheenjohtajana.
Sallan terveiset: muistathan, että meille voi kirjoittaa blogiin myös vierailijakynällä! Lähetä meille uskonnonopetus@seurakuntaopisto.fi -osoitteeseen tekstisi ja muutama kuva ja ajatus siitä, miksi haluaisit asiasi jaettavan uskontotuntiunelmia -blogissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti