torstai 27. maaliskuuta 2014

Hyvää elämää rakentamassa

Vinkki: Kirjoita tunnin aihe kosketustaululle!

Etiikan ja moraalin maailma
  • Peruskäsitteiden kertaus
  • Säännöt ja arjen teot - mikä on oikein ja mikä on väärin?
  • Oma arjen sankariteko
 Onko Flipped Classroom -ajattelu sinulle tuttu? Tänään kokeilin itse tuota ajattelua 10 -luokkani kanssa. Yksinkertaisuudessaan kyse on siitä, että oppilaat katsovat kotona etukäteen opettajan tekemän videopätkän tulevan tunnin keskeisestä sisällöstä. Näin tunnille jää enemmän aikaa työstää aihetta. Etuna on myös se, että opiskelijat voivat paremmin keskittyä teoriaosuuteen kotona tai bussissa, mikä joskus tunnilla on haastavaa erilaisten käytöshäiriöiden tms tekijöiden vuoksi.

Etiikan peruskäsitteiden kertaus

Nauhoitin siis 6 minuutin videon opiskelijoille etiikan peruskäsitteistä käyttäen Screencast-O-Maticia ja vein sen Youtubeen. Tuolta linkitin sen opiskelijoille facebook -ryhmäämme ja laitoin vielä muistutuksen wilmaankin. Muistutuksistani huolimatta kävi kuitenkin niin, että vain 1 opiskelijoista oli katsonut videon. (Totuuden puhuminen tuntui hyvältä erityisesti etiikan ollessa teemamme) Keskustelimme kuitenkin ajatuksesta ja opiskelijat tuntuivat olevan tästä hyvin kiinnostuneita. Tällaista ei ollut käytetty heidän kanssaan aiemmin. Uskon, että harjoitus tekee mestarin ja ensi kerralla homma menee paremmin ja saamme aidon kokemuksen Flipped Classroomista. Näin siis yrittäminen palkittiin tällä kertaa, mutta kiltisti opiskelijat katsoivat videon älypuhelimiltaan tunnin alussa minun merkatessa poissaoloja wilmaan (opettajan plan B: hetkessä uusi reitti opetuksen jatkamiselle). Peruskäsitteiden kertaus oli pidetty. Vielä muutama kysymys käsitteistä arvo, maailmankuva, etiikka ja moraali & tarkistus socrativella ja saatoimme jatkaa eteenpäin.

Säännöt ja arjen teot - mikä on oikein ja mikä on väärin?

Opiskelijoiden kanssa oli tunnilla virinnyt jo luonnollisesti keskustelua oikeasta ja väärästä (kuten huudot kaverille tyyliin:  F**k you). Käytöskeskustelusta ja muista leijuvista aiheista tartuin heidän purnaukseensa youtubepätkän (minun tekemäni ja minun julkaisemani) katsomisesta omilta laitteilta julkisen näytön sijaan (yhteisesti tykillä). Puhuimme lainsäädännöstä ja tekijänoikeuksista ja sääntöjen merkityksestä. Kaikki tämä oli loistavaa siltaa seuraavalle tehtävällemme.

Jaoin opiskelijat ryhmiin ja annoin ryhmille eri tehtävät. Toinen puoli keksisi hyvää elämää varjelevia sääntöjä ja toinen puoli esimerkkejä oikeasta ja väärästä toiminnasta. Käytin tähän TodaysMeettia, mikä oli opiskelijoille uusi tuttavuus. TodaysMeetin etu on se, että tuohon pilvipalveluun ei tarvitse kenenkään rekisteröityä ja avoimet vastaukset sekä ryhmätyön tuotokset saa näppärästi kerättyä mobiililaitteilla. Ryhmistä aina yksi sai kännykän (laatikosta, palaan tähän myöhemmin), jolla tiimi omalla nimellään lähetti vastaukset aiheen hyvaelama tai oikeinvaarin TodaysMeet -huoneisiin pilvessä. Tämän jälkeen tarkastelimme tuotoksia rinnakkain taululla ja tarkastelimme sääntöjen vaikutusta tekoihin. Löydät miniohjevideon palvelun käyttöön blogin lopusta ja Youtubesta

Käytöskeskusteluja etiikan tunnilla

Lähetetyistä vastauksista taululla saimme oivan sillan käytöskeskusteluun. Yläkoulun opettajana minua eivät yllätä lentelevät kirosanat, mutta näen näissä aina kasvatuskeskustelun paikan. Millainen kielenkäyttö palvelee hyvää elämää,  oli kysymykseni. Satuin aamun aluksi ottamaan kuvan kotoani perheen säännöt -taulusta, jota käsittelimme myös tunnin alussa. Kaivoin nuo yhdessä kääntämämme tekstipätkät tilanteessa, jossa toinen opiskelija edessäni kiroten manasi toista, esille: Pysähdyin ja katsoin sanojaa ystävällisesti mutta päättäväisesti syvälle silmiin ja sanoin: "Always be kind". Oppilas pysähtyi välittömästi ja hymyili minulle takaisin. Sanoin: "Say I'm sorry" ja oppilas sanoi vierustoverilleen tätä katsoen: "I'm sorry". Pystyin jatkamaan opetusta.

Toinen käytöskeskustelu liittyi tänään älypuhelimiin. Olen opettajana sitä mieltä, että kouluissa pitäisi ehdottomasti hyödyntää älypuhelimia niin varhain kuin mahdollista, jotta opiskelijat oppisivat miten niiden kanssa käyttäydytään. Tiedän, että perusopetuksen tulee olla maksutonta eikä älypuhelimia voi olettaa olevan kaikilla, mutta tänä päivänä luokilla on yleensä vain 1-5 opiskelijaa, joilla älypuhelinta ei ole. Puhelimia voi käyttä vierustoverin kanssa tai ryhmänä, jolloi eriarvoista asetelmaa ei tule. Tänään olin kertonut opiskelijoille, etten kerää puhelimia laatikkoon, vaan annan heidän omalla käytöksellään osoittaa minulle, että he ovat vastuullisia ja osaavat käyttäytyä puhelimen kanssa. Jos minulla tulisi asiasta sanomista (näkisin puhelimien häiritsevän heidän keskittymistään opetukseen heidän ollessaan instagrammissa tai muualla puhelimiensa kanssa), ottaisin vain laatikon esille ja keräisin puhelimet.

Kuinkas kävikään. Yksi jos toinen oli puhelimensa lumoissa melko pian. Otin laatikon ja aloin kiertää. Jos et ole opettaja, voin kertoa sinulle, että teineillä on aika monta eri tapaa keksiä yhtäkkiä, minne puhelin on kadonnut tai mikseivät he voi sitä minulle luovuttaa. Opettajana minulla ei ole oikeutta koskea heidän puhelimiinsa, mutta voin kerätä ne laatikkoon. Ja näin tein. Muutaman opiskelijan kanssa pysähdyin kuuntelemaan heidän selityksiään vastaamatta mitään ja odottaen heidän kännykkäänsä rauhallisesti ja päättäväisen ystävällisesti. Kun joku oikein vänkäsi vastaan selityksillään, sanoin, että "luuletko, etten ole ennen käynyt tätä keskustelua?", ja nostin suutani isompaan maireaan hymyyn.

Opettaja joutuu säätelemään omia tunteitaan useita kertoja yhdenkin oppitunnin aikana, mutta jotenkin takaraivosta nämä tunteensäätelyt jo tulevat. Vaikka itseä ärsyttää, teen tietoisia valintoja siitä, että näytän itse rauhalliselle ja ystävälliselle, kuitenkin napakalle samaan aikaan. Olen kokemuksen myötä oppinut, että saan paljon enemmän aikaan napakalla ystävällisellä sävyllä, kuin vihaisella määräilevällä toiminnalla. Ja jotenkin nämä opiskelijat ovat niin mussukoita kaiken säätämisen keskellä.


Oma arjen sankariteko

Tänään menimme viimeiselle tunnille taas ATK-luokkaan tekemään 6. portfoliotehtäväämme, joka liittyi etiikkaan. Tällä kertaa teimme hyvän teon suunnitelmia yhteisessä google -dokumentissa, jonne jaoin opiskelijoille linkin facebook -ryhmässä. Olin siis avannut Google Driveen tiedoston, josta löytyi niin tehtävänanto kuin jokaiselle opiskelijalle oma paikkansa ja mikäli he halusivat tehdä ryhmissä töitä sekin oli mahdollista. Tuolta he saivat siirtää valmiit suunnitelmansa sitten omaan portfolioon, mutta näin minä opettajana näin kerrankin heidän tehtävän tekoaan samasta dokumentista kertaheitolla ja opiskelijoillekin kokemus oli vaihtelua. 

6. Portfoliotehtävä

Tänään saatte jokainen suunnitella tähän dokumenttiin oman hyvän teon. Teon saa suunnitella myös pareittain, mainitkaa silloin kuitenkin selkeästi, kenen suunnitelma on kyseessä.
a) mieti ensin, mikä voisi olla sellainen hyvä teko tämän tai huomisen päivän aikana (avat ovi tai antaa tietä tai paikka bussissa vanhukselle jne) jonka voisit tehdä?

b) kirjaa suunnitelmasi tähän alle esimerkkini tapaan ja kun olet toteuttanut suunnitelmasi, tule kommentoimaan vielä ja kertomaan lisää. Voit julkaista hyvään tekoon liittyvän kuvankin facebook -ryhmässämme.


Innolla jään miettimään opiskelijoiden töitä ja kommentteja suunnitelmien toteutumisesta!

Miniohjeet TodaysMeetin käyttöön:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti