Suomen Ekumeenisen Neuvoston Kasvatusasioiden jaoston Katsomusopetus ja yhdenvertaisuus -seminaari 28.10.2021
Avajaispuhe, Raili Keränen-Pantsu (kasvatusasioiden jaoston pj.)
Törmäsin hiljattain sanapariin, joka sai minut
mietteliääksi. Puhuttiin neutraalista kasvatuksesta. Jäin miettimään, mitäköhän
se mahtaa tarkoittaa. Näin kasvatustieteen tutkijana se kuulostaa siltä, kuin
joku puhuisi kuivasta vedestä. Kasvatus ei koskaan voi olla neutraalia tai
arvovapaata. Kasvatuksella on aina jokin päämäärä ja arvopohja, josta käsin
määritellään, millaista on se hyvä elämä, jota kohti lasta tai nuorta halutaan
kasvattaa ja mitkä ovat ne ominaisuudet, joita yhteisö arvostaa ja toivoo
yksilöiden omaksuvan.
Kasvatus on monella tapaa paradoksi. Aikamme suuret
kasvatustieteilijät ovat pohtineet, että kasvatuksen päämäärä on toisaalta
tukea yksilöä ja hänen luontaisia ominaisuuksiaan, kasvamista omaksi parhaaksi
itsekseen. Toisaalta taas kasvatus tähtää sosialisaatioon, eli sosiaalistamaan
lapsi osaksi sitä yhteisöä ja yhteiskuntaa, jonne hän on syntynyt. Kumpikaan
näistä tavoista ei ole äärimmilleen vietynä tavoiteltavaa, sillä
yksilöllisyyden liiallinen korostuminen voi johtaa sopeutumattomuuteen,
yksinäisyyteen, erillisyyteen ja irrallisuuteen. Emme kuitenkaan elä yksin,
vaan toisten kanssa. Toisaalta taas
liiallinen sosiaalistaminen voi johtaa oman minuuden katoamiseen,
elämänhallinnan antamiseen toisten käsiin ja liialliseen samastumista muihin. Tässä
kohdin mukaan tulevat myös enemmistö- ja vähemmistöpositiot.
Paradoksit jatkuvat. Kasvatuksen, erityisesti formaalin
kasvatuksen, kuten koulun ja varhaiskasvatuksen tehtävänä on nähty jo edellä
mainittujen tavoitteiden lisäksi tarjota lapselle tarvittavat tiedot ja taidot
tulevaa varten. Nämä taidot ja tiedot ovat kontekstisidonnaisia ja ovat myös
radikaalisti muuttuneet historian aikana. Kun Suomi oli vahvasti
maatalousyhteiskunta, oli perusteltua opetella viljakasvit ja lehmän eri mahat.
Nykyäänkin pitää vielä tunnistaa ohra ja kaura, mutta mahojen tilalla voikin
olla digitaaliseen yhteiskuntaan liittyviä tietoja ja taitoja. Tämän
ajallisuuden aspektin lisäksi entistä tärkeämmäksi on tullut kriittinen
ajattelu eli asioiden syvällinen pohdinta ja kyseenalaistaminen, vallitsevien
rakenteiden tarkastelu ja tiedon alkuperän selvittäminen. Kriittinen ajattelu
on yksi nyky-yhteiskunnan tärkeimmistä taidoista. Silti ollaan paradoksin
äärellä, jos pitäisi omaksua ne tiedot ja taidot, jota opetetaan, mutta
kuitenkin silti kyseenalaistaa ne. Ei ole helppoa olla itseään ja paikkaansa
maailmassa etsivä lapsi tai nuori.
Ja juuri tähän minä haluan nyt ajatukset keskittää, siihen
lapseen ja nuoreen, jonka vuoksi me olemme täällä tänään. Tätä seminaaria
yhdistää se, että täällä ollaan lapsen ja nuoren hyvän elämän asialla.
Riippumatta siitä, mistä kulmasta kukin meistä asiaa tarkastelee, tahto on
hyvä. On tärkeää, että yhdenvertaisuudet teemat pääsevät julkiseen keskusteluun
ja pääsemme yhdessä pohtimaan, mitä yhdenvertaisuus tarkoittaa, mitä se
tarkoittaa uskontojen ja katsomusten kontekstissa, mitä se tarkoittaa
uskontojen ja katsomusten osalta yhtäältä kodin, toisaalta yhteiskunnan
järjestämässä kasvatuksessa lapsen ja nuoren elämän eri vaiheissa.
Monta kertaa erilaiset uskonnolliset yhdyskunnat haastetaan
julkisessa keskustelussa. Palaan paradokseihin. Uskonnollinen yhdyskunta voi
näyttäytyä liiallisen sosiaalistamisen kautta, nähdään ryhmä mutta ei yksiöitä,
joista ryhmä koostuu. Samoin voi näyttää siltä, että ollaan kaukana
neutraalista. Jälkimmäinen on kyllä totta. Uskonnollisissa yhdyskunnissa arvot
ovat näkyvillä ja niistä puhutaan. Toisaalta myös arvot näyttäytyvät kaikissa
yhteiskunnan rakenteissa, haaste on enemmänkin siinä, että niistä ei puhuta.
Esimerkiksi suomalaisen koululaitoksen arvot pohjaavat vahvasti länsimaiseen,
valistuksen jälkeiseen ajatteluun, jossa korostuu yksilökeskeisyys ja järki.
Tämä osaltaan on saanut aikaan huimaa tieteellistä kehitystä, mutta myös
irrallisuutta, yksinäisyyttä, yhteisön puutetta ja kaipuun vahvemman emotionaaliseen
yhteyden etsintään. Näemme myös itsemme irrallisena luonnosta, emme osana sitä.
Monet tutkijat ovatkin sitä mieltä, että kestävän tulevaisuuden rakentamisen
kannalta olennaista on pystyä maailmankuvalliseen muutokseen, jolloin myös
valistuksen ajan ideaaleja täytyy pystyä tarkastelemaan kriittisesti.
Palataksemme yhdenvertaisuuden teemaan, elämme yhteisessä
maailmassa. On meidän tehtävämme tehdä siitä mahdollisimman hyvä paikka elää ja
olla. Silloin jokaista, sosiaalisesta, ekonomisesta tai katsomuksellisesta taustalta
riippumatta, pitäisi pystyä kohtelemaan yhdenvertaisesti. Suomen ekumeeninen
neuvosto kokoaa yhteen erilaisia kristillisiä yhteisöjä, kumppaneita ja
järjestöjä. Suomen ekumeenisen neuvoston kasvatusasiainjaosto haluaa olla
edistämässä vuoropuhelua eri tahojen välillä sekä julkista keskustelua, jossa
monenlaiset ja erilaisista taustoista tulevat äänet tulevat kuulluksi. Siksi
iloitsemme erityisesti, että jokainen teistä on tänään päässyt mukaan.
Puhujakuntaan keskustelua herättämään olemme saaneet asiantuntevan ja
kattavasti eri tahoja edustavan joukon. Olen varma, että tämä päivä tarjoaa
uusia näkökulmia ja ajattelemisen aihetta meille jokaiselle. Lämpimästi
tervetuloa Suomen ekumeenisen neuvoston Katsomusopetus ja yhdenvertaisuus
-seminaariin!
Kuvassa seminaarin alustajia vasemmalta oikealle: SENin
kasvatusasioiden jaoston pj. Raili Keränen-Pantsu, uskonnonpedagogiikan
professori Martin Ubani (Itä-Suomen yliopisto), varatuomari Atik Ali
(Uskot-foorumi), johtava asiantuntija Esa Iivonen (Mannerheimin
Lastensuojeluliitto), lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen
(lapsiasiavaltuutetun toimisto), apulaisrehtori Suaad Onniselkä (Kasvatuksen ja
koulutuksen toimiala, Helsingin kaupunki) ja dosentti Saila Poulter (Helsingin
yliopisto). Kuva: Suvi-Tuulia Vaara.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti