torstai 30. marraskuuta 2017

Joulukalenteri: Tunnetaitoja ja vahvuuksia lukukauden viimeisille päiville




Tässä blogissa avautuvat joulukalenterimme 3. ja 4. luukku. Harjoittelemme tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä palautteen antamista ja askartelemme omia tuotoksia. Tämän vuoden joulukalenterissa on työskentely jokaiselle adventtiviikolle interaktiivisen Jouluikonin pohjalta. Voit hyödyntää Jouluikonia ja siihen upotettua symboliikkaa, taustatietoa ja tehtävämateriaalia muutenkin opetuksessa kuvan- ja kulttuurinlukutaidon edistämiseksi. Kurkkaa ja hyödynnäjoulukalenterimme aikaisemmat luukut edellisestä blogitekstistä!


Tämän kertaisissa työskentelyissä syvennämme oppimisprosessia ja kuvanlukemisen prosessia Jouluikonin ja aiempien tehtävien pohjalta. Voit vapaasti itse arvioida. miten haluat eri luukkujen työskentelyjä hyödyntää vaikka irrallaankin toisistaan tai siirtämällä niiden pedagogisen idean johonkin toiseen kertomukseen tai ilmiöön.


Löydät tehtävät myös interaktiivisesta kuvasta Tuota kuvaa -symbolin alta.



3.luukku: Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu Jouluikonin avulla


Välineet: tulostettava ja sähköinen Jouluikoni, kertomukset, tunnekortit valmiiksi leikattuna, kommenttikuplat. Löydät 3. adventintyöskentelyn välineet kootusti verkosta materiaalipalvelustamme.


1. Lämmitellään ja harjoitellaan tunnetaitoja tunnekorteilla

Luo luokkaan tai tilaan mukava rinki tai puolikaari, jossa kaikki istuvat joko tuoleilla tai lattialla samalla etäisyydellä toisistaan. Ota esiin tunnekortit ja kerro, että tänään harjoitellaan tunnetaitoja ja tunteiden tunnistamista. Aluksi voitte lämmitellä niin, että ohjeistat oppilaita matkimaan omaa ilmettäsi, kun teet naamallasi jonkin tunteen. Anna sitten muutaman oppilaan tehdä ensin ja kiinnitä huomiota turvallisen tilan luomiseen ja keskittymiseen. Ei tarvita edes sanoja, vaan voit korostaa, että nyt harjoitellaan keskittymistä ja ilmeiden lukemista ilman sanallista ilmaisua.


Lämmittelyn jälkeen harjoitellaan eri tunteiden tunnistamista tunnekorteista. Käykää läpi tunnekortteja yksi kerrallaan ja miettikää yhdessä, mikä tunne on kyseessä kussakin kortissa. Tämän jälkeen voit pitää kortteja itse esillä tai antaa oppilaista jonkun poimia aina yhden kortin pinosta. Ohjeista oppilaita niin, että puhumatta kosketetaan omaa kättä eläytyen kulloinkin tulevan kortin tunteen mukaan kuitenkin kaikessa rauhassa. Esimerkiksi: Ilo -kortin noustessa lapset tarttuvat omaan käteensä iloisesti. Puheeton toiminta ohjaa lapsia harjoittelemaan keskittymistä ja kärsivällisyyttä ihan omalla tavallaan. Lopeta ilo-korttiin. Lopuksi kätellään vielä vieruskaveria molemmilta puolilta iloisesti.


2. Liitetään tunnekortit Jouluikonissa esiintyviin kertomuksiin


Käykää lämmittelyn jälkeen yhdessä läpi jouluun liittyviä Raamatun kertomuksia, jos niitä ei ole käsitelty aikaisemmin. Tulostetta tai sähköistä Jouluikonia voi käyttää kerronnan tukena kertomuksen tapahtumien ja henkilöiden mieleen palauttamisessa. Pohtikaa eri henkilöiden tunnetiloja kertomuksen eri vaiheissa ja esittäkää ja imitoikaa niitä kehollisesti. Anna oppilaiden etsiä tunnekorteista tunnetta vastaava ja kerätkää niitä kuvan päälle jos se on vaikka lattialla tai keskellenne näkyviin.

Esimerkkikysymyksiä pohdintaan:

  • Mitä luulet Marian tunteneen kertomuksen eri vaiheissa? Mitä hän tunsi, kun sai kuulla enkeliltä odottavansa lasta? Entä, kun hän matkusti Joosefin kanssa Betlehemiin? Miltä hänestä tuntui, kun kunnon yösijaa ei löytynytkään? Entä Jeesuksen syntymän jälkeen?
  • Mitä tunteita Joosefilla heräsi, kun hän sai kuulla kihlattunsa Marian olevan raskaana? Mitä hän tunsi saatuaan enkeliltä ilmoituksen? Entä miltä Joosefista tuntuu heidän matkustaessaan Betlehemiin? Mitä tunteita Joosefilla on Jeesuksen synnyttyä?
  • Mitä eri tunteita paimenilla on, kun he kohtaavat enkelin?
  • Mitä eri tunteita tietäjillä on, kun he etsivät ja löysivät Jeesus-lapsen? Mitä eri tunteita Herodeksella oli, kun hän kuuli tietäjien aikeista?


3. Mietitään, mitä ajatuksia tai kommentteja Jouluikonin hahmoilla voisi olla

Anna jokaiselle ryhmäläiselle oma puhekupla. Jokainen oppilas miettii, mikä oli kertomusten miellyttävin tai mielenkiintoisin kohta tai asia omasta mielestä. Omaan puhekuplaan kirjoitetaan ajatus tai kommentti, joka kyseisessä tilanteessa jollakulla voisi herätä. Niistä voi koota kollaasin Jouluikonista tulostetun kuvan ympärille joko luokan seinälle tai vaikka sähköiselle Padlet -taululle. Oppilaat ottavat tuotoksistaan kuvan ja lähettävät sen opettajan luomalle sähköiselle padlet -taululle jouluikonikuvan ympärille.


Ryhmätyövinkki: Työskentely on mahdollista toteuttaa myös yhteistoiminnallisesti, jolloin oppilaat kokoavat ryhmissä kertomuksen tapahtumat julisteisiin ja lisäävät ajatuksia ja tunnetiloja puhekuplina, väreinä ja ilmeinä. Lopuksi tuotokset esitellään muulle ryhmälle.



 

4. luukku: Omien vahvuuksien tunnistamista, askartelua ja ideoita vertaisarviointiin



Materiaalipankkimme arviointituotteet ovat uuden opetussuunnitelman myötä löytäneet käyttäjänsä teistä opettajista. Niitä on katsottu jo yli 50 000 kertaa. Halusimme luoda lukuvuoden päätöksen uuden opetussuunnitelman hengessä antaen esimerkin lempeästä ja helposta tavasta antaa lasten arvioida itseään ja toisiaan askarrellessaan.



Itsearviointi tähtiä valitsemalla

Joululoman alla erilaisia vahvuuksia nimeäviä tähtiä voi hyödyntää askartelussa. Anna oppilaiden pohtia seuraavia kysymyksiä ja anna jokaisen valita niiden avulla itselleen kolme tähteä:

  1. Missä kolmessa asiassa olen kehittynyt tänä syksynä eniten?
  2. Missä kaikessa olen hyvä?
 Vaihtoehtoisesti/lisäksi voi miettiä niitä asioita, joissa haluaa kehittyä tulevan vuoden aikana.

Askarrellaan arviointitähdille tähtitaivas

Toteuttakaa sen jälkeen työn tausta hylkimistekniikalla, jolloin

  • Paperille piirretään ensin tähtikuvioita kynttilällä tai öljyvahaliidulla. Tähden muotoon voi ottaa mallia arviointitähdistä tai Jouluikonista (laittamalla lomittain ristejä).
  • Tämän jälkeen paperille maalataan vesiväreillä erilaisilla yötaivaan sävyillä (sininen, musta, violetti tai muu lasten ajattelema yön väri).
  • Lopuksi valitut tähdet leikataan irti ja liimataan yötaivaalle.
  • Kootaan töistä luokan, luokkien tai jopa koulun yhteinen tähtitaivas.
  • Lisätyönä maalin kuivumista odotellessa voi piirtää erilliselle paperille omakuvan, jonka leikkaa irti ja liimaa valmiiseen työhön tähtien lisäksi.

Tähtiä ja maalaustekniikkaa on mahdollista hyödyntää myös joulukorttien teossa. Oppilaat voivat miettiä, minkä tähden haluaisivat antaa luokkakaverille tai perheenjäsenelle. Maalattu taustapaperi voidaan leikata pienemmiksi osiksi tai oppilaat voivat maalata useampia pieniä papereita, jotka liimataan kartongille. Tähdet liimataan kortteihin.

Iloiset kiitokset kuluneesta vuodesta ja hyvän joulun toivotukset:

Lämpimät ja syvät kiitokset tästä syksystä ja lukuvuodesta teille kaikille! Parhaimmillaan blogiamme on tänä syksynä luettu lähes 3000 kertaa yhden vuorokauden aikana. Materiaalipankissamme on vieraillut yli 90 000 kävijää. Olemme kohdanneet tänä vuonna yli 1500 ja kouluttaneet yli 800 kasvatusalan ammattilaista. Nähdään tammikuussa Educa-messuilla ja keväällä 2018 maksuttomissa UPEAT-koulutuksissa!¨

Jouluisin terveisin,

Mari Huotari, Salla Vainio ja Essi Ikonen, Uskonnonopetus.fi -kouluttajat.


Arviointimateriaali työsi tukena:


Lisää joulukalenteriimme liittyviä linkkejä:






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti