maanantai 20. marraskuuta 2017

Joulukalenteri - Kuvanlukutaitoa ja moniaistista työskentelyä interaktiivisen Jouluikonin pohjalta

Joulukalenterissa syvennymme joulun kuvaperinteeseen sekä kuvanlukutaitoa tukeviin moniaistisiin työskentelyihin, jotka voit toteuttaa oppilaiden kanssa joulun alla. Kalenterissa on työskentely jokaiselle adventtiviikolle, mutta voit hyödyntää Jouluikonista tehtyä interaktiivista Thinglink-kuvaa myös muuten opetuksessa. 

Tässä blogissa on adventtikalenterimme 1. ja 2. luukku. Tunnetaitoja ja arviointia tukevat 3. ja 4. luukun löydät seuraavasta blogipostauksestamme.

Jouluikonin on maalannut Ulla Vaajakallio. Sen symboliikkaa meille on avannut Sirpa Okulov, joka toimii kasvatusasiain koordinaattorina ortodoksisessa kirkkohallituksessa. Läntisissä kirkkokunnissa 1. adventti on kirkkovuoden aloitus. Ortodoksinen kirkkovuosi taas alkaa syyskuun 1. päivänä ja joulun alla syvennytään joulupaastoon. Adventin ja joulupaaston merkitys on kuitenkin samanlainen: valmistautuminen joulun viettoon.

1.luukku: Kuvan moniaistista kokemista


Ensimmäisessä luukussa lähestymme kuvaa kokemuksen ja tulkinnan kautta. Jouluikonin hahmot ja tapahtumat voivat olla lapsille ja nuorille jo ennestään tuttuja. Opettajana voi myös tuntua tehokkaalta ajankäytöltä lähteä suoraan "asiaan", jonka monesti ajatellaan olevan tiedollisia sisältöjä. Malta kuitenkin mielesi ja anna oppilaiden kokea kuvaa hetki rauhassa omista lähtökohdistaan. Näin kaikilla on mahdollisuus liittyä työskentelyyn ja he motivoituvat kuvan tulkintavaiheeseen paremmin.

Koe kuvaa -tehtävät houkuttelevat oppilaan lempeästi sisälle kuvaan: tällä tasolla ei ole oikeita vastauksia eikä tarvitse osata mitään. Nouskaa ylös ja tarkastelkaa kuvaa eri aisteja ja kehoa hyödyntäen. Voitte miettiä hetken kuvaa hiljaa katsottuanne esimerkiksi:
  • Mitä tuoksuja, värejä tai ääniä kuvassa on?
  • Kun oppilaat sulkevat silmänsä hetkeksi ja katsovat kuvaa mielessään, miltä kuvassa tuntuu: onko heillä kylmä vai lämmin? Mikä vuodenaika heidän mielestään kuvassa on? Entä miltä vielä silmät suljettuina kuvassa voisi tuoksua? Entä jos siellä voisi maistaa jotain, miltä se maistuisi?
  • Kun silmät taas avataan, minkälaisia asentoja ja liikkeitä kuvassa on? Näyttäkää niitä keholla ja toistakaa toistenne liikkeitä yhdessä.
  • Minkä tuntuisia pintoja kuvassa voisi olla? Löydätkö niitä liikkumalla ja tunnustelemalla luokassa?
  • Missä kohtaa kuvassa haluaisit itse olla? Jakakaa kokemuksia pareittain tai kolmen hengen ryhmissä ennen kuin siirrytte tiedolliseen vaiheeseen.
Koe kuvaa -tehtäviä on upotettu myös Thinglink-kuvan vasempaan alalaitaan ja tunnistat ne tästä symbolista.

Työskentelyn materiaalit kootusti.








2. luukku: Mitä kuva kertoo?

Toisessa luukussa kokemus kuvasta syvenee kuvaan, sen taustaan ja kontekstiin tutustumalla. Ennen kuin menette katsomaan kuvan symboliselityksiä tai lukemaan kertomuksia Jouluikonin taustalla, anna oppilaiden itse lukea ja tutkia kuvaa. Kysy heiltä,
  1. mitä tuttuja symboleita tai asioita näette kuvassa?
  2. mitä nuo symbolit ja asiat merkitsevät tai mistä ne heitä muistuttavat?
  3. mihin tapahtumiin tai kertomuksiin he liittäisivät Jouluikonissa näkyviä asioita?
Jouluikonissa on kuvattu useita eri evankeliumeissa kuvattuja tapahtumia: jotkut niistä ovat meille tutumpia kuin toiset. Interaktiiviseen kuvaan on upotettu tietoa kuvaan liittyvästä symboliikasta sekä taidehistorian aikakaudesta ja ne Raamatun tapahtumat, joihin kuva liittyy.
Työskentely voidaan toteuttaa esimerkiksi kuuntelu- ja keskittymisharjoituksena. Aikuinen lukee tai Raamatun kertomus luetaan yhdessä ääneen. Sen jälkeen voidaan katsoa kuvaa vielä yhdessä ja miettiä, mitä uutta kuvassa nyt näiden kertomusten pohjalta avautuu ja näkyy. 

Oppilaat voivat myös lukea kertomukset itse ja tutustua kuvaan itsenäisesti tai ryhmissä työskennellen.

Lue ja tulkitse -tehtävät on upotettu myös Thinglink -kuvan vasempaan alalaitaan. Tunnistat ne tästä symbolista.

Työskentelyn materiaalit kootusti.


Kuvan kokemisvaihe on tehtävätyypeistämme kuvanlukutaidon edistämisessä ensimmäinen. Sen jälkeen edetään lukemisen ja tulkinnan vaiheeseen ja kolmas vaihe on tuottamisen vaihe. Joulukalenterin seuraavissa luukuissa harjoitellaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja Jouluikonin avulla, tunnistetaan omia vahvuuksia tähtien johdattamana ja askarrellaan joulukortteja luokkakavereille sekä muille läheisille.

Joulukalenterin luukut aukeavat blogimme lisäksi kootusti materiaalipankissamme. 

Tutustu muihin maksuttomiin kuvanlukutaitoa edistäviin materiaaleihimme.

Maksutonta koulutusta kuvanlukutaitoteemasta keväällä 2018.


Hyviä hetkiä Jouluikonin parissa toivottaen,

Agricolan kouluttajat Mari Huotari ja Salla Vainio



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti