Erilaista ussaa! –materiaali julkaistaan 17.9.2015 Tässä
kirjoitussarjassa esitellään taitolähtöisen oppimiseen suunnitellun materiaalin
käyttökokemuksia eri luokka-asteilla.
Viime keväänä kymppiluokkalaisten uskonnon kurssin
suoritukseen kuului pienen esityksen/opetushetken pitäminen
maahanmuuttajaryhmälle. Yksi ryhmä päätti käyttää Erilaista ussaa! –materiaalia
ja opettaa sen avulla maahanmuuttajille kertomuksen Laupiaasta samarialaisesta.
Oppilaat valmistautuivat laminoimalla tunnekortteja ja Laupiaan samarialaisen tapahtumakortteja sekä kääntämällä Raamatun tekstin
Laupiaasta samarialaisesta englanniksi. Opetustuokio alkoi kertomuksen lukemisella ääneen sekä suomeksi että englanniksi. Tämän jälkeen oppilaat jakoivat opiskelijat
4-5 hengen ryhmiin ja jakoivat ryhmille tapahtumakortit sekä tunnekortit.
Ryhmien tehtävänä oli järjestää kuvat oikeaan järjestykseen. Tämän jälkeen ryhmien tuli valita tunnekortteja jotka heidän mielestään liittyivät kertomuksen johonkin kohtaan. Lopuksi kaikki ryhmät kertoivat muille mitä tunnekortteja olivat valinneet ja miksi.
Työskentely sujui hyvin vaikka kyseessä oli suuri ja
vaihtelevalla kielitaidolla varustettu ryhmä. Kuvien ja korttien käyttö
helpotti työskentelyä kun oppilaiden ei tarvinnut olla pelkän kielellisen
ilmaisun varassa.
Kuvat auttoivat ryhmäläisiä ymmärtämään toinen toisiaan:
sanojen puuttuessa oli mahdollista osoittaa kuvaa jolloin joku toinen ehkä
tiesi haussa olevan sanan ja saattoi auttaa. Samalla opiskelijat oppivat myös
uusia sanoja. Useammassa ryhmässä kuului sinnikästä sanan ”hämmästys”
toistamista.
Erityisesti minua ilahdutti huomata, miten helposti
työskentely kirvoitti ryhmissä eettistä pohdintaa ja keskustelua. Tunteiden
liittäminen kertomuksen tapahtumiin näytti väistämättä nostavan esiin
kysymyksiä hyvästä ja pahasta sekä oikeasta ja väärästä. Tehtävänasettelun
väljyys ehkä vaikutti siihen, että opiskelijoiden ajatukset vaikuttivat hyvin
rehellisiltä ja aidoilta.
Tässä lyhyessä työskentelyhetkessä ei päästy kovin syvälle
kertomuksen tematiikkaan tai vuoropuheluun, mutta pidemmässä työskentelyssä
olisi mahdollista esimerkiksi pyytää ryhmiä valitsemaan jokin kertomukseen
liittyvä kohta tai teema joka heissä herätti ajatuksia ja työstää siitä
jonkinlainen esitys, tai lähteä tarkemmin selvittämään kertomuksen sisältöä ja
taustaa.
Opettajana oli hienoa olla sivustaseuraajana kun oppilaat
hoitivat upeasti hetkensä opettajana,
auttoivat, neuvoivat ja ohjasivat toimintaa. Haittapuolena työskentelytavassa oli korttien leviäminen sikin sokin pöydille työskentelyn jälkeen. Mutta iloisella mielellä keräilimme ja järjestimme ne yhdessä opettajaoppilaiden kanssa tunnin jälkeen: työskentely oli sujunut kokonaisuudessaan erinomaisesti.
auttoivat, neuvoivat ja ohjasivat toimintaa. Haittapuolena työskentelytavassa oli korttien leviäminen sikin sokin pöydille työskentelyn jälkeen. Mutta iloisella mielellä keräilimme ja järjestimme ne yhdessä opettajaoppilaiden kanssa tunnin jälkeen: työskentely oli sujunut kokonaisuudessaan erinomaisesti.
Essi Ikonen
Erilaista ussaa! -hankkeen koordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti