torstai 5. maaliskuuta 2015

Sähköiset ylioppilaskokeet ovat täällä pian – graduntekijä vieraskynäilee

Nyt on taas se aika vuodesta: 1405 abia istahtavat pian vastaamaan uskonnon yo-koetehtäviin. Tulevana syksynä aloittavat lukiolaiset tekevätkin tuon ponnistuksen jo sähköisesti, sillä uskonnon ainereaalikoe on sähköinen syksyllä 2017. Onneksi sitä ennen kokemuksia on kertynyt jo muista aineista ja sähköisistä kurssikokeista. Sähköistäminen tuo yo-tehtäviin uusia mahdollisuuksia ja on oiva hetki myös uskonnon yo-kokeelle kehittyä.

Digabi.fi - ajantasaista tietoa sähköistyvistä ylioppilaskirjoituksista
Yo-kokeista monilla on paljon sanottavaa. Joka vuosi ne herättävät ärtyneitä tai kiitollisia tunteita YTL:n suuntaan. Ylioppilaskoetehtävät ovat myös yksi oppiaineen näyteikkuna ulkopuolisille. Uskonnon osalta minua havahdutti kirjoittajien määrän radikaali lasku 5946 kokelaasta (v.2006) 2418 kokelaaseen (v.2014). Tältä pohjalta halusin tehdä graduni aiheesta, josta olisi hyötyä sekä sähköisten yo-koetehtävien kehittämisessä että tulevan opettajan työni kannalta.

Millainen on onnistunut uskonnon sähköinen yo-koetehtävä? Mitä mieltä opettajat ovat YTL:n uskonnon esimerkkitehtävistä? Entä miten yo-kokeiden sähköistäminen vaikuttaa lukio-opetukseen? 


Lähde: Digabin luvalla
Näihin kysymyksiin päädyin selvittämään vastauksia lukion uskonnon opettajilta. Myös opiskelijanäkökulma olisi ollut mielenkiintoinen, mutta gradun sivut ovat rajalliset ja aiheesta valmistuikin gradu kielten kokeiden osalta juuri syksyllä.

Viime vuoden loppupuolelta lähtien olen tutkaillut aiheeseen liittyvää tutkimusta, käynyt opettajien koulutuksissa mm. Seurakuntaopistolla sekä keskustellut tutkimuksesta mm. yliopiston seminaariryhmän, YTL:n, Suomen uskonnonopettajain liiton, Digabin ja opettajien kanssa. Erityisen hienoa oli, että YTL:n uskonnon jaoksen pj. Virpi Mäkinen oli innostunut kuulemaan tutkimustuloksia. Nämä keskustelut olivat tärkeitä, jotta kyselylomakkeesta muodostui mahdollisimman selkeä ja kattava.

Helmikuussa pääsin lähettämään e-lomakekyselyn lukion uskonnon opettajille sähköpostilla. Sähköpostiosoitteiden kerääminen koulujen kotisivuilta olikin ”pieni” lisähomma, sillä kysely piti saada lähetettyä mahdollisimman kattavalle joukolle, jolloin pelkät SUOL:n jäsenet eivät riittäneet. Onneksi myös SUOL antoi mahdollisuuden mainostaa tutkimusta livenä ja sähköisesti. Lähetyspäivänä pääsin myös selvittelemään yllätyksiä, kun sähköpostini täyttyi virheilmoituksista, jotka johtuivat esim. virheellisistä sähköpostiosoitteista tai kuntien sähköpostilaatikoista, jotka eivät vastaanottaneet ryhmäviestejä. Kyselyn ollessa auki aloitin aamuni usein tsekkauksella siitä, kuinka monta vastausta kyselyyn on tullut lisää. Jos vastauksia oli tullut paljon, saattoi tutkijan aamupala mennä innosta väärään kurkkuun.

Kysely on nyt päättynyt ja olen positiivisesti yllättynyt. Siihen vastasi 132 uskonnon opettajaa, mikä on noin 25 % Suomen lukioissa uskontoa opettavista. Se on aika kattava otos ja kertonee siitä, että aihe kosketti opettajia. Olen kiitollinen jokaiselle, joka uhrasi tutkimuksella aikaansa kiireisen koulutyön keskellä. Seuraavaksi alkaa aineiston analyysi, jonka pohjalta pystyn toivottavasti tuomaan opettajien näkemykset mahdollisimman kattavasti näkyviin. Valmista pitäisi tulla syksyllä, jolloin tulokset ehtivät YTL:n hyödynnettäväksi ajallaan. Jo nyt olen oppinut paljon tulevia opehommia varten.

Keväisin ja graduisin terveisin
Marko Särkilahti
tuleva uskonnon, psykologian ja yhteiskuntaopin opettaja

Suositeltuja sivustoja aiheeseen liittyen:

Digabi.fi
Abitti.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti