Tämän viikkoinen kymppiluokan uskonnontunti herätti paljon
ajatuksia. Työrauhasta, itseohjautuvuudesta, teknologiasta opetuksessa,
ryhmädynamiikasta…
Harjoittelijamme Juha oli valmistanut tunnille hienon PP –esityksen uskonnon ulottuvuuksista. Päätin käyttää tunnekortteja
alkulämmittelyksi tähän. Juha poimi esityksestään kaikki kuvat erilliselle
PP:lle. Jaoin sekä oppilaille että opettajille tunnenaamakortit (erilleen
leikattuina). Sen jälkeen heijastin kuvia vuorotellen kankaalle. Tehtävänä
jokaisen kuvan kohdalla oli valita yksi kortti, joka parhaiten vastaa tunnetta,
jota kuva herättää ja keskustella valinnastaan kaverin tai opettajan kanssa.
Valitsin kuvat tunnetyöskentelyyn sen takia, että kuvat ovat
tekstiä tehokkaampia tunteiden herättäjiä. Tunteet puolestaan vaikuttavat
oppimiseen: ne vaikuttavat kognitiivisiin prosesseihin, päätöksentekoon ja
motivaatioon (Kim & Pekrun 2014). Tunnepitoiset asiat muistetaan paremmin
kuin vähemmän tunteita herättävät.
Positiiviset tunteet edistävät opiskeltavien asioiden
oppimista ja pitävät yllä opiskelumotivaatiota. Etenkin kun motivaatio,
itseohjautuvuus ja positiiviset tunteet kulkevat käsi kädessä, ne tuottavat
hyviä oppimistuloksia (taidolla
tunnistaa omia ja toisten ihmisten
tunteita, nimetä ja ilmaista tunteita sekä
säädellä tunneilmaisuaan on yhteys hyvinvointiin.
Miten me sitten onnistuimme tunnetyöskentelyssä kymppiluokan
kanssa?
Tehtävä herätti toimintaa ja keskustelua. Oppilaat
plarasivat korttejaan ja katselivat kuvia. Aina ei löytynyt sopivaa kuvaa, joku
kuva taas ei herättänyt paljoakaan tunteita. Välillä oppilaat miettivät omien
tunteiden sijaan mitä tunteita kuvien henkilöillä oli. Joistakin kuvista osa
oppilaat sai paljonkin irti tunteisiin ja uskontoon liittyviä ajatuksia.
Tehtävä jaksoi kiinnosta noin kymmenen minuuttia. Osaa oppilaista kyllästytti.
Lopuksi pyysin oppilaita vielä näyttämään korttia, joka
parhaiten sopi siihen, minkälaisia tunteita kyseinen harjoitus herätti. Monet
etsivät touhuissaan pinkastaan korttia ja esiin vedettiin voittopuolisesti VIHA
ja INHO.
Minua nauratti. Palaute oli niin aito. Ja se annettiin voittopuolisesti
hymyssä suin. Epäilen, että tämä liittyi siihen, että oppilaat eivät oikein
pitäneet tätä vakavasti otettavana opiskeluna. Tai sitten siitä, että tämän
ikäkauden kehitystehtävään kuuluu vihata ja inhota.
Tunnekortit saatte pian käyttöönne uskonnonopetus.fi –sivuilta
Erilaista Ussaa! –materiaalista. Niihin voi tulla tutustumaan myös Educassa23.-24.1.2015 osastollamme 6 d 81. Otamme ilolla vastaan iloisia, surullisia,
hämmentyneitä, vihaisia, inhostuneita ja pelokkaitakin kommentteja sekä
korteista että niiden käyttökokemuksista.
Terveisin,
Essi Ikonen
Uskonnonpedagoginen kouluttaja, Agricola
Lähteet:
Kim, C. & Pekrun, R. (2014) Emotions and
Motivation in Learning and Performance. Handbook of Research on Educational
Communications and Technology. Springer, New York.Mega, C., Ronconi, L. & De Beni, R. (2014) What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology106.1 (Feb 2014): 121-131.
Kirjallisuutta:
Nummenmaa, Lauri
(2010) Tunteiden psykologia
Kokkonen, Marja (2010) Ihastuttavat, vihastuttavat tunteet.
Opi tunteiden säätelyn taito
Peltonen, Anne & Kulberg-Piilola, Tarja (2005)
Tunnemuksu
Kerola, K., Kujanpää, S. & Kallio, A. http://www.edu.fi/tunteesta_tunteeseen
Tunnetaitojen oppimateriaali kasvatuksen ja erityiskasvatuksen ohjaajan opas
harjoituskirjaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti