keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Opetusharjoittelussa Agricolassa - Ajatuksia uskonnonopetuksesta


Tällä kertaa blogistina toimii vieraskynä. Olen Juha, teologian opiskelija ja suoritan pedagogisten opintojen soveltavaa harjoittelua täällä Järvenpään Seurakuntaopistossa Agricolan uskonnonpedagogisessa tiimissä. Osallistun harjoittelun aikana kymppiluokan opetukseen. Kirjoittelen tähän blogiin vähän asioita, jotka ovat mielenpäällä liittyen yleisesti uskonnonopetukseen ja ajatuksia, joita heräsi kymppiluokan opetukseen osallistumisesta.  

Uskontotuntiunelmia on mielenkiintoinen otsake blogille. Millainen on unelmien uskontotunti? Meillä kaikilla on varmaan hieman eriävät ajatukset siitä. Kaikilla kun on erilaiset tavat oppia ja opettaa. Kuitenkin jonkinlainen unelmataso on varmaankin saavutettu, kun tunnilla viihtyy sekä oppilas, että opettaja ja myös oppimista tapahtuu.

Tänään oppitunnilla ja sen jälkeen mietimme hieman samoja teemoja, jotka liittyvät edellä kirjoittamaani. 

Oppitunnilla oli ainesta, joka toimi hyvin ja ainesta, joka ei taas toiminut niin hyvin. Ryhmä oli energinen, mutta tuntui, että he kuitenkin jaksoivat istua ja kuunnella, kunhan se tapahtui tarpeeksi pienissä pätkissä. Ryhmätyöt ja vastaavat eivät taas toimineet niin hyvin, koska oppilailla oli vaikeuksia keskittyä oleelliseen.

Juha vetää yhteen 10. luokan post it -työskentelyä
Joskus itsestä saattaa tuntua, että tekisi mieli pitää koko tunti frontaaliopetuksena ja kaataa tietoa oppilaiden päähän ja toivoa, että edes jollekin jotain jäisikin sinne. Tämä ei kuitenkaan varmasti vastaa oppilaiden kokemusta unelmauskontotunnista, eikä pidemmän päälle opettajankaan. Oppimistulokset tuskin myöskään olisivat hurraamisen arvoisia. Lisäksi uudessa opetussuunnitelmassa tärkeässä osassa on erilaisten elämäntaitojen oppiminen. Tähän kiinnitetään huomiota myös kymppiluokan opetuksessa ja sen vuoksi erilaiset ryhmätyöt ja vastaavat ovat tärkeässä roolissa tunneilla.

Toisaalta taas, jos lähestyy oppituntia siitä lähtökohdasta käsin, että olisi mahdollisimman paljon erilaista toiminnallista opetusta, niin usein sekin, ryhmästä riippuen, kaatuu omaan niskaan.
Ryhmä ei jaksa keskittyä ja opettajan mielestä uudet hienot sovellukset lytätään suoralta kädeltä.
Oikeaa lähestymistapaa olisi varmasti hyvä lähteä hakemaan näiden kahden vaihtoehdon välimaastosta. Tietysti tässä kohtaa on myös tärkeää huomioida erilaiset oppijat. Kaikki opetustavat eivät vain sovi kaikille.

Tässäkin asiassa varmasti parhaiten toimisi se kuuluisa kultainen keskitie. Ongelma onkin siinä, että mikä on kulloinkin se kultainen keskitie? Tämä asia on hyvin pitkälti tapauskohtaista. Ryhmään pitäisi tutustua jonkin aikaa, ennen kuin huomaa, millaiset työtavat sopivat juuri tälle ryhmälle.

Kymppiluokan opettaminen oli itselleni uusi kokemus. Opettaminen sinänsä ei eroa muustakaan opetuksesta, mutta uskoisin, että erilaisia kokeiluja on helpompaa sisällyttää kymppiluokan opetukseen ja sisältöjä voi hiukan painottaa parhaaksi näkemällään tavalla. Sinänsä on varmasti hankalaa miettiä opetussuunnitelmaa näin lyhyelle jaksolle, jossa kuitenkin pitäisi opettaa vähän kaikkea. 

Tunnin alussa sain hieman kertoa itsestäni ja oli kiva huomata, että oppilaat olivat kiinnostuneita erityisesti teologian opinnoistani ja omista ajatuksistani uskontoihin ja uskoon liittyen. Turinointini jälkeen seurasi hiljentymisharjoitus, jossa tarkoituksena oli keskittyä suussa olevaan suklaaseen ja miettiä hiljaa itsekseen sen koostumusta ja makua. Tämä kuitenkin kaatui osaksi siihen, että suurin osa oppilaista ei halunnutkaan suklaata!! Ehkä joulusta on liian vähän aikaa... Tämän jälkeen näytimme oppilaille kuvia ja he saivat tunnekorttien avulla ilmaista, että mitä tunteita kuvat herättivät. Joillekin tämä harjoitus tuntui sopivan hyvin, mutta osa porukasta ei syttynyt sille.

Tämän jälkeen oli tauko ja siirryimme eri tilaan. Seuraavassa tilassa ei ollutkaan perinteistä pulpettimeininkiä, vaan säkkituolit. Aluksi vähän jännitti, että räjähtääkö homma käsiin säkkituolien vuoksi, mutta ylläriylläri oppilaat jaksoivatkin kuunnella opetusta hyvin. No ehkä tähän vaikutti myös juuri ollut tauko. Oppilaat osoittivat myös ilahduttavaa aktiivisuutta ja tietotasoa.

Loppuajan käytimme ryhmätöihin. Ryhmillä oli tehtävänään etsiä scoopi.it -sivuilta uskontoa käsittelevä artikkeli ja liittää se kymppiluokan coniel alustalle kommenttien kera. Jos oppilaille jäi aikaa, saivat he kommentoida muiden valitsemia artikkeleita. Jos tätä ei tunnilla ehtinyt tehdä, jäi se kotiin tehtäväksi.     

Julkaisi Juha Palo -harjoittelijamme puolesta Salla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti