keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Hämärän rajamailla

Tämänpäiväinen aiheemme oli synkeä mutta hyvin kiinnostava: uskonnon varjopuolet. Oletus siitä, että nuoret kohtaavat elämässään tilanteita joissa manipuloinnin, oikean ja väärän, hyvän ja vahingollisen tunnistaminen on tarpeellista, näyttää pitävän paikkansa. Opiskelijat osasivat heti kertoa esimerkkejä koulun arjesta, sosiaalisesta mediasta ja harrastuksista, joissa saattaa kohdata manipulointia ja ryhmäpainetta. Kyseiset ilmiöt ovat mahdollisia kaikissa ihmisten yhteisöissä, tänään lähestyimme niitä pääasiassa uskonnon näkökulmasta. Aihepiiri on mielestäni ajankohtainen ja kasvatuksellisesti tärkeä. Aiheen käsittely on turvallisinta ottaa etiikan yhteydessä, jolloin etiikan perusteet on käsitelty ja eettistä pohdintaa harjoiteltu. Jännittävien esimerkkitapausten esittelyn ei ole tarkoitus olla päällimmäinen asia, vaan keskiöön tulisi nousta ryhmäpaineen ja muiden ryhmä-ilmiöiden kriittinen tarkastelu. Tieto suojelee.

Dokumentteja arkiston kätköistä

Aloitimme päivän hieman aamu-unisina Ylen Elävään arkistoon tutustumalla. Moni opettaja on varmasti käyttänyt arkistoa jo vuosia, mutta niille jotka eivät ole, suosittelen sitä lämpimästi! Sanoin opiskelijoillekin sieltä löytyvän kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Suosittelin vilkaisemaan arkistoa esimerkiksi esitelmien ja tutkielmien tekoa varten, sekä ihan omien mielenkiinnonkohteiden tutkimiseen. Aihepiiriimme liittyen Yle on koonnut materiaalia eri vuosikymmeniltä. Erästä suomalaista lahkoa käsittelevän dokumentin siivittämänä syntyi keskustelua ja kysymyksiä, jonka jälkeen kävimme läpi muutamia käsitteitä sekä vahingollisen uskonnollisuuden ja ryhmän piirteitä. Seuraavaksi katsoimme ulkomaille sijoittuvaa dokumenttia kuuluisasta Kansan temppeli -lahkosta. Nuoret etsivät juuri oppimiaan vaarallisia piirteitä dokumentista. Havaitessaan näitä asioita jonkin ryhmän tai henkilön toiminnassa, kannattaa alkaa suhtautua kriittisesti. Nuoret löysivät dokumentista todella hyvin teoriassa käsittelemiämme asioita. Tein jämptisti selväksi Kansan temppelin olevan hyvin äärimmäinen esimerkki, toivottavasti kaikki kuuntelivat tämän. Ryhmä on selvästi hyvä soveltamaan tietoa arkielämään silloin kun se siihen jollain tavalla yhdistyy. He ovat tarkkanäköisiä arjen ja ympäristön havainnoijia, selvästikin.

Vastausjärjestelmällä aiheen loppukaneettiin 

Päätin kokeilla Socrative -vastausjärjestelmää oppitunnilla. Socrative on minulle tuttu teoriassa, kollegani Salla on minut niin monen muun teknologia-asian lisäksi siihenkin perehdyttänyt. Siitä iloitsen! Socrative vaikutti helpolta, mutta silti vähän jännäsin osaanko käyttää sitä toimivasti tuntitilanteessa. Turhaan jännäsin, totta / tarua -väittämät saivat mielestäni realistiset tulokset hyvin mutkattomasti. Opiskelijoillemme Socrative on toki jo tuttu, joten se tietysti nopeutti vastaamista. Väittämien ja vastausten avulla saimme luontevasti aikaan keskustelua muun muassa uskonnollisuuden hyvistä puolista. Emme siis jääneet ainoastaan synkkyyksien tarkasteluun, vaan pidin tärkeänä muistuttaa kaikilla yhteisöillä ja uskonnoilla olevan mahdollisuudet niin hyvään kuin pahaan.
                                         


2 kommenttia:

  1. Hienoa Piia, että uskalsit kokeilla Socrativea ja vielä kertoa rohkeasti kokeilustasi!

    VastaaPoista
  2. No juu, kiitos! :) Tosi mielelläni kokeilen uutta, ja vielä kun saisi ne uudet jutut iskostumaan omaan metodi- ja välinevarastoon.

    VastaaPoista